ik ben heel erg bang voor prikken. Wat kan ik het beste doen als ik een prik krijg? Ik ben 13.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
13.6K

Het beste antwoord

Niet kijken naar de prik, even op je tanden bijten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk er zelf niet naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het veels te interessant om het kijken te laten (:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
danku

Andere antwoorden (6)

gewoon denken, ik word hier alleen maar beter van.
en ook denken, iedereen op deze wereld krijgt prikken, zelfs kleine babytjes, dus zo gevaarlijk zal het wel niet zijn toch?
En als dit allemaal niet werkt, dan zeg je tegen de dokter dat hij het maar heel snel moet doen, en dan is het gebeurt voordat je er erg in hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in mijn jeugd vaak injecties gehad tijdens een langdurige ziekte. Momenteel kan ik flauwvallen als ik wordt geprikt en ik kan je vertellen dat dat vervelender is dan de prik zelf.

Wat ik heb geleerd is dat je altijd moet vertellen dat je bang bent (en eventueel flauw kan vallen). Je mag dan meestal even gaan liggen en de arts houdt hier altijd rekening (zou dom zijn als hij/zij dat niet doet).

Je kunt dan zelf bepalen of je wel of niet kijkt, maar er kan dan niets gebeuren.

Het uiten van je gevoelens bij een arts of assistent lucht meestal al heel erg op en is het beste wat je kunt doen. Die prik moet er tenslotte toch in.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bijgaand een heel discussieforum over de angst voor injecties. Je staat dus niet alleen. Maar als je je er aan toegeeft maak je het jezelf erg ongemakkelijk.

Ik hoop dat je wat aan het antwoord hebt en begin nogmaals altijd met praten voor de injectie. Als praten niet meer helpt en de angst zulke grote proporties aanneemt dat het je helemaal blokkeert, dan zal je hulp moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen moet je bedenken dat die angst niet reeel is
met andere woorden er is niets om bang voor te zijn.
Ik kan er over meepraten want heb mijn hele jeugd angst gehad voor prikjes maar op jouw leeftijd ging het langzaam vanzelf over.
Bij mij kwam het door een traumatische gebeurtenis als kleuter waardoor zich een soort fobie ontwikkelde.
Omdat een kleuter nog niet alles begrijpt én veel fantasie heeft
lijkt het allemaal veel erger dan het is.
Wanneer ik vroeger de geur van wasbenzine rook in school
wist ik dat het weer moest gebeuren en kreeg ik vluchtneigingen(stress)
Mijn strategie was(later)om het zo snel mogelijk achter de rug te krijgen door één van de eersten te zijn.
Als ik lang moest wachten werd de angst alleen maar groter.
Wat ook goed helpt als je nog niet zo ver bent is AFLEIDING
Bijvoorbeeld je praat met iemand over een interessant onderwerp tot vlak voordat HET gebeurd.
Misschien kun je ook niet tegen bloed?in dat geval kun je beter NIET kijken.
Tegen de tijd dat ik in militaire dienst moest was ik er gelukkig helemaal overheen.
Was wel grappig:je liep een kamer in en kreeg in elke schouder een spuit,echt lopende band werk!
Succes en bedenk:ooit gaat het over!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prikangst of pijn bij prikken is heel vervelend en het vermijden van prikken is niet de oplossing. Vroeg of laat heb je een vaccinatie nodig voor een buitenlandse reis of bijvoorbeeld een griepvirus. Of je huisarts wil bloed bij je afnemen voor een diagnose of je belandt in het ziekenhuis waar de verpleegkundige een infuus wil aanbrengen. Gelukkig is er wat aan je prikangst en pijn te doen.

Voorbereiding en overleg
Bij een lichte angst neemt een goede voorbereiding al heel wat spanning weg. Bespreek van tevoren met de arts of verpleegkundige je prikangst. Op die manier kunnen ze rekening met je houden. Zorg dat je uitgerust en ontspannen bent op de dag van de prik en vermijd alcohol. Als je je samen met een goede vriend, vriendin of een familielid voorbereidt en samen naar de behandelkamer gaat, zorgt dat ook voor een prettige afleiding.

Pijnloze plaatselijke verdoving
Een eenvoudige, maar heel effectieve oplossing is een pijnloze plaatselijke verdoving. Op die manier voel je nauwelijks iets van de prik en is je angst eigenlijk overbodig. Er bestaan verschillende manieren om de huid te verdoven: bijvoorbeeld een verdovend middel in zalf, die een uur na het aanbrengen zorgt voor een gevoelloos huidoppervlak. Daarnaast bestaan er zogeheten prikpleisters, die ook de huid plaatselijk verdoven. Sinds kort is er een warmte-afgevende pleister (Rapydan®). Deze pleister zorgt ervoor dat de huid verwarmd wordt. Hierdoor kan er gemakkelijker worden geprikt. Een half uur na het plakken van de pleister is de huid verdoofd. Pijn en angst behoren tot het verleden. Bovendien zorgt de warmte van de pleister ervoor dat de bloedvaten beter zichtbaar zijn, wat het prikken vergemakkelijkt. Je kunt een arts of verpleegkundige altijd vragen om een vorm van plaatselijke verdoving.

Voor ernstigere vormen van prikangst bestaat er de zogeheten prikangstpoli, waar je op afspraak terecht kunt. Daar bepaalt de arts wat een passende verdoving is. Er is speciale aandacht voor begeleiding bij patiënten met prikangst die een injectie nodig hebben. In Nederland is maar één prikangstpoli, in Baarn (Meander Medisch centrum).

Als je een ernstige prikangst voor lange termijn wil oplossen, kun je ook een gedragstherapie ondergaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, gewoon zeggen dat je bang bent, maar wel vertrouwen hebben in degene die je de prik geeft. Ontspan je, hoewel ik onmiddellijk toegeef dat dat niet makkelijk is als je bang bent. Toch moet je proberen de arm (of het been) waar je die prik in krijgt zoveel mogelijk te ontspannen want dat maakt echt een wereld van verschil.

Hoewel ik vele malen meer prikken uitdeel ben ik zelf zo af en toe ook eens aan de beurt. Ik zag er een paar jaar geleden vreselijk tegenop toen ik voor bloedonderzoek naar het lab werd gestuurd na een jaar of twintig niet geprikt te zijn. Door me te concentreren op een regelmatige ademhaling lukte het me om eraan voorafgaand rustig te blijven. Dat was in ieder geval al pure winst. Toen ik aan de beurt was besloot ik naar buiten te kijken en mijn arm maar even tijdelijk af te staan aan de laborante. Toen ik dacht dat ze nog moest beginnen bleek ze al klaar te zijn en prijkten er drie buisjes bloed in een rekje. Niks gevoeld!

Ik wil daarmee niet zeggen dat alle prikken volledig pijnloos zijn maar het helpt echt wel als je de controle over het lichaamsdeel dat behandeld of onderzocht moet worden virtueel even overhandigt aan de behandelaar. Over de rest hou je gewoon zelf de controle. Klinkt misschien raar maar het werkt echt! Bedenk ook maar dat de stoerste kerels, piloten, bodybuilders, verpleegkundigen (die zelf prikken uitdelen :-)) vaak het bangst zijn voor prikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loop gewoon weg
Ale is tog wat ik altijd doe