Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan je je blaas trainen?

Blaas ontsteking kan toch ontstaan als er langdurig urine achter blijft in de blaas? Dat heb ik ooit gehoord. Kan je je blaas trainen om te zorgen dat je hem goed leeg plast?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er bestaat wel degelijk blaastraining, het heet alleen bekkenbodemtherapie. Er zijn zelfs fysiotherapeuten die zich gespecialiseerd hebben op dit gebied. Deze therapie wordt voornamelijk toegepast als mensen moeite hebben hun plas op te houden, maar ook om te leren goed leeg te plassen. Klachten in het gebied van bekken, buik en bekkenbodem komen voor bij vrouwen, mannen en kinderen. Een veel voorkomend ongemak voor vrouwen is de blaasverzakking die kan ontstaan na een bevalling, of op latere leeftijd omdat de bekkenbodemspieren verslappen. We kennen allemaal wel (denk ik) een moeder, tante of oma die door bijvoorbeeld een lachbui of hoesten wat urine kan verliezen. Vroeger werd met name zwangere vrouwen aangeraden om af en toe in gedeeltes te plassen; het zgn. "stippeltjes-plassen". Dus tijdens het plassen even stoppen, bekkenbodenspieren aanspannen, en dan weer verder plassen. Men ging ervan uit dat je daarmee sterkere bekkenbodemspieren zou krijgen. Tegenwoordig doen ze dat niet meer omdat gebleken is dat er zodoende "oude" urine in de blaas achterbleef, wat de kans op blaasontsteking vergrootte. En aangezien een blaasontsteking problemen kan veroorzaken voor een ongeboren kind, bleek dat toch geen goede oplossing. Ik ben zelf bij zo'n bekkenbodemtherapeut geweest, ik heb het adres van die therapeut gekregen omdat ik ook zo'n vrouwen probleem had. Sinds die training gaat het veel beter :) Mensen die op zoek zijn naar zo'n bekkenbodemtherapeut, zouden kunnen navragen bij de afdeling urologie van hun ziekenhuis. Hieronder de link van de NVFB, de Nederlandse Vereniging voor fysiotherapie bij bekkenproblematiek

Bronnen:
http://nvfb.fysionet.nl/index.php?p=1
http://nvfb.fysionet.nl/index.php?p=480576

Trainen..? Nog noooit van gehoord! Wel gehoord dat je een blaasontsteking kunt voorkomen. Regelmatig plassen dus voldoende drinken; probeer 2liter per dag te drinken). Goed schoonhouden daar beneden (dames: geen zeep nodig). Nooit je plas ophouden

Blaasontsteking kan veel verschillende oorzaken hebben, maar het ontstaat vaak doordat er een bacterie via de urineleider in de blaas komt. Een aantal dingen die kunnen helpen om het te voorkomen: - voldoende water/vocht drinken, het liefst minstens 1 1/2 liter. - op tijd naar de wc gaan, niet te lang wachten als je aandrang voelt. - goed uitplassen, dus krachtig uitplassen, dat alles er uit is. - (als vrouw) niet wassen met zeep, maar alleen met water afspoelen is voldoende. Voor mannen geld dit ook, let wel goed op dat je de voorhuid voldoende naar achter trekt om daar achter schoon te maken. - (als vrouw) van voren naar achteren afvegen, anders is er kans dat je bacteriën vanaf de anus naar de ingang van de urineleider brengt. - na de seks goed uitplassen, tijdens deze activiteit vind er nogal een uitwisseling plaats van o.a. lichaamssappen en bacteriën, het is belangrijk dit weg te spoelen. Het is dus niet zozeer een training van je blaas, maar een training van jezelf. Als je op deze punten let, verklein je de kans op blaasontsteking enorm.

Als je, na het plassen, (als vrouw, hè?) voorover gaat zitten, dus met je hoofd bijna op je knieen, kan je vaak nog een laatste restje uitplassen. Dan is je blaas echt goed leeg.

Ja blaas training bestaat, maar dit is niet wat jij bedoelt. Onder blaastraining verstaat men het op gezette tijden naar het toilet gaan, waardoor er regelmaat zit. Dit wordt gedaan door mensen die hun urine niet goed meer kunnen ophouden. Tips ter voorkoming van een blaasontsteking heb je al gekregen

Het kan inderdaad dat je daar blaas ontsteking van krijgt, maar er zijn ook veel andere redenen. Als dit wel de reden is weet ik niet of je je blaas kan trainen, het is wel een mogelijkheid dat het te maken heeft met een te strakke bekkenbodem spier, waardoor je niet goed kan uit plassen. Bij een bekkenfysiotherapeut kun je leren je bekkenbodemspier te leren ontspannen

Ja, je kunt je blaas wel trainen. Militairen hebben vaak een getrainde blaas waardoor ze lang kunnen ophouden. Als je in oorlogsgebied op missie bent kunnen ze lang niet altijd plassen wanneer ze moeten en zo raakt hun blaas getraind. Of er dan ook vaker sprake is van blaasontsteking bij militairen weet ik niet. Mijn bron is een verpleger (cor) van het militairenhospitaal in Utrecht.

Goed uitplassen doe je door tijdens het plassen (vooral tijdens het laatste beetje, dat gevoel moet je wellicht een beetje door leren krijgen) met je bekken te 'schommelen'. Naar voren en naar achteren kantelen. Dit kun je met je hele bovenlichaam doen of alleen met je bekken, dat maakt niet uit. Als je blaas maar de kans krijgt om eventuele achtergebleven urine naar de uitgang te krijgen. Probeer tijdens het plassen niet te persen. Laat het er gewoon uitlopen. Door te persen zal er niet meer plas uit de blaas verdwijnen. Er zal juist eerder wat achterblijven, omdat de blaas dan juist in de verdrukking komt. Vergelijk het met een flesje water dat je op zijn kop houdt zonder dop en wat schommelt. Het zal op enkele druppels na leegraken. Ga nu eens in datzelfde (weer gevulde) flesje water knijpen als je het op zijn kop hebt. Door het knijpen vervormt het flesje en er zal jùist water in blijven hangen. Gezien bovenstaande is het dus niet zozeer je blaas trainen, maar JEZELF trainen de juiste plastechnieken toe te passen. Bekkenbodemspieren trainen kan eigenlijk nooit kwaad. Het voorkomt veel verschillende problemen, waaronder ook een blaas die niet goed leeggeplast kan worden. - Ga rechtop op een stoel zitten. Op beide billen evenveel druk en je benen haaks en je voeten iets uit elkaar op de grond. - Trek je bekkenbodemspieren in (je kunt ze leren voelen, door te doen alsof je je plas ophoudt). Als je gevorderd bent, doe je dit in kleine stapjes. - Houdt de spanning eventjes vast en nu komt het belangrijkste (!) laat de spanning weer los en duw nog ietsje na (tot je hebt geleerd wat ècht ontspannen is). (Voor gevorderden, laat in stapjes de spanning weer los.) Het ontspannen is ERG belangrijk. Van een te weinig getrainde bekkenbodem kun je last hebben, maar van een bekkenbodem dat niet meer kan ontspannen kan je óók veel last hebben. Vergelijk het met een getrainde bicep die nooit gestrecht wordt: de arm zal zich niet meer volledig kunnen strekken. De reden waardoor Ted van de Parre werd gediskwalificeerd op een onderdeel van 'de Sterkste Man van de Wereld.' Ooit...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100