Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is er sprake van een griepepidemie?

Op het nieuws werd gezegd dat er sprake was van een milde griepepidemie, omdat 72 op de 100.000 Nederlanders zich binnen een week bij de dokter gemeld hadden met griepverschijnselen. Normaal zou 52 zijn. Maar 72 is toch helemaal niet veel? Op de website van de bloedbank staat dat jaarlijks zo'n 1,5 miljoen mensen griep krijgen. Stel dat het winterseizoen 15 weken is dan zijn dat er 100.000 per week en op een bevolking van 16 miljoen is dat 625 per 100.000. En dat is dan het gemiddlde; bij een epidemie zou het nog hoger moeten zijn. Hoe moet ik dat rijmen?
Zie http://www.avogel.nl/Indicaties/Griep-verkoudheid-special/Griep-2014-2015.php en http://www.sanquin.nl/bloed-geven/ik-geef-bloed/donormail/mag-ik-geven-na-de-griep/.

9 jaar geleden
in: Ziekten
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is niet onwaarschijnlijk dat van bijvoorbeeld elke honderd grieppatiënten zich er slechts eentje bij de huisarts meldt.
Dus 72 griepmelders bij de huisarts kan in werkelijkheid 7200 grieppatiënten betekenen.

Toegevoegd na 49 minuten:
Volgens Wikipedia krijgen 820.000 mensen per jaar griep.
Als dit voornamelijk in een winterperiode van ongeveer 15 weken gebeurt, krijgen gemiddeld 55000 mensen per week griep. Op een bevolking van 16 miljoen is dat 340 per 100.000.

Uit artikel Trouw:
"Het werkelijke aantal grieppatiënten ligt tien of misschien zelfs dertig keer hoger. Dat aantal kennen we gewoon niet.”
(Lees meer...)
SimonV
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij het rivm hanteren ze een grens van 50 meldingen bij een arts per 100.000 mensen.
Maar veel mensen gaan niet naar een doctor, maar zieken gewoon uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding