Ik kanker erfelijk?

Mijn oma heeft 2 jaar geleden kanker gekregen en mijn moeder kreeg het op haar 7 de, is de kans groot dat ik het ook krijg? Mijn oma had borstkanker en mijn moeder een zeldzame kanker ziekte.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet er niet veel van, maar ik weet zeker dat het erfelijk is en dat je een verhoogde kans loopt op kanker als familie ook kanker heeft gehad. hoe groot die kans is kan ik niet zeggen ( vandaar in reactie)

Het beste antwoord

Kanker is niet één ziekte maar een
verzamelnaam voor heel veel verschillende ziektes, die als (enige) overeenkomst hebben : wildgroei van cellen.

Sommigen zijn erfelijk (zowel dominant als recessief), andere niet.

Om te weten of je risico loopt op een erfelijke vorm van borstkanker (niet alle vormen zijn erfelijk) kun je het beste een erfelijkheidsdeskundige raadplegen. Daarvoor moet je wel precies weten welke vormen van kanker je familie heeft (gehad).

"Aanleg" voor "kanker" in zijn algemeenheid is niet erfelijk ; factoren van buitenaf (levenswijze, voeding, blootstelling an schadelijke stoffen en straling) zijn een veel grotere factor.

Het niet geerfd hebben betekent dus ook niet dat je het niet krijgt.

Toegevoegd na 48 seconden:
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/kanker-erfelijk.48236

Toegevoegd na 2 minuten:
Borstkanker is één van de bekendste soorten die 'in de familie' kunnen zitten en dus erfelijk zijn. Dat speelt bij ongeveer 5 tot 10 % van de vrouwen die borstkanker krijgen.
90 tot 95 % van de gevallen van borstkanker zijn dus niet erfelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
had het niet beter gekunnen
+1

Andere antwoorden (1)

De ziekte kanker zelf is niet erfelijk, maar er zijn wel kenmerken die erfelijk zijn waardoor je een verhoogde kans hebt.