Waar moet ik op letten i.v.m. hartklachten?

Ik heb 2 zussen en een broer iedereen heeft hartproblemen. Onze moeder is aan hartinfarct(3x) overleden. Ik heb hoge bloeddruk medicatie en voor de cholesterol

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bevind me ongeveer in dezelfde situatie. Ik raad u ten zeerste aan een cardioloog te raadplegen.
Zelf neem ik een cholesterolverlager en een Beta-Blokker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet roken, matig met alcohol en voldoende bewegen, let ook op je voeding en voorkom overgewicht. Bespreek met je arts wat je nog meer kunt doen. Hartklachten is een ruim begrip, de juiste adviezen kunnen alleen gegeven worden door je behandeld arts. Deze weet welke risico's jij loopt en hoe groot deze zijn.
paulus811
8 jaar geleden
In sommige families (waaronder die van mij) komt een afwijkend gen voor waardoor hartproblemen optreden. Mensen, ook jong, overlijden zonder aanleiding. Je kunt je op dat gen laten testen, de kans dat de fout wordt doorgegeven aan kinderen is ongeveer 50%. Vaak begint men pas te testen als er onverklaarbaar veel mensen overlijden binnen een familie. Dit hoeft uiteraard bij jou de oorzaak niet te zijn, in dat geval kun je weinig anders doen dan gezond leven, stress proberen te vermijden en af en toe een controle via de huisarts. Bloeddruk kun je vrij eenvoudig zelf meten.
Ritsuka
8 jaar geleden
geef het in elk geval aan bij je huisarts, mogelijk heeft hij/zij ook advies, zoals regelmatige controle.
tinus1969
8 jaar geleden
Wat bedoel je met 'waar moet ik op letten'? Symptomen? Preventie? Behandeling? Wat voor arts behandelt je?

Antwoorden (1)

Hieronder geef ik veel tips die veel mensen al hebben geholpen. Wat niet wil zeggen dat ze jou specifiek helpen, maar wie weet zijn er ideeen bij die jou verder helpen.

Probeer allereerst stress te vermijden (niet naar schokkende journaalbeelden kijken, geen spannende films, geen situaties opzoeken waarin je voorziet dat je flink gaat schrikken). Ik weet dat dit een open deur intrappen is, maar toch het helpt echt. Zorg voor voldoende slaap. Lees voor het slapen gaan een interessant, maar niet spannend boek en drink een glas warme melk of warm water.

Stel je onder behandeling van een cardioloog m/v en neem evt. contact op met een dietiste m/v om te kijken wat er aan je voeding te verbeteren valt. veelzijdige voeding met veel groente en fruit is doorgaans goed. Volg echter de aanwijzingen van de cardioloog en dietist op, zij zijn hierin gespecialiseerd.

Ik hoop voor je dat je niet rookt en doe je dat wel, stop er zo snel mogelijk mee, maar wel met begeleiding (stoppen met roken kan stressvol zijn). Wees matig met koffie en alcohol: een beetje van beide kan geen kwaad, maar overdrijf het niet. meld aan de arts die jou behandelt welke medicijnen je gebruikt, en neem de bijsluiters mee, zodat de contra-indicaties duidelijk zijn (d.w.z. dingen die je bij een bepaald medicijn niet moet doen).

Zorg voor rustige sport of andere matige lichaamsbeweging -- fietsen, wandelen en zwemmen worden vaak aanbevolen. Een uur per dag rustige inspanning is mooi. Of doe cardio fitness op de sportschool, in overleg met een eventueel behandelend arts.

Geen idee hoe je werksituatie is, die kan ook veel verhelpen -- of verzieken. Bespreek het probleem in elk geval met collega' s en/ of leidinggevenden, als je die hebt.