Hoe stellen ze diagnose van Hypoxie???

Beste mensen,

willen jullie eerst mijn hieronder staande introductietekst lezen? Aangezien dit tekstvakje te klein is om mijn vraag te stellen stuur ik een weblinkje door, zie hieronder:

http://i46.tinypic.com/t0g2dd.jpg

Nu vooral de reden waarom ik dit allemaal vertel en mijn vragen die ik wil stellen...

Ik heb onlangs een film gezien en er was een scene waarbij een patiënt een hersenschudding kreeg en de ouders van de patiënt kregen in het ziekenhuis te horen dat er niet voldoende zuurstof naar de hersenen gaat van de patiënt en dat de kans heel klein is dat de patiënt het overleeft...

Ik heb op google zitten zoeken naar deze 3 trefwoorden: voldoende zuurstof hersenen

En ik kwam terecht op de wikipedia pagina dat gaat over Hypoxie. Ik moet zeggen dat het mij afschrikt als ik naar de symptomen kijk en er zijn gelijkenissen.

Ik wil naar de huisarts gaan maar wat of hoe moet ik het aanpakken en hoe moet ik dit uitleggen?

Ik heb namelijk schrik dat ik niet serieus genomen zal worden want heb een huisarts gehad die me totaal niet aux-serieus nam!!! Dat deed echt wel pijn hoor :(

Weet iemand hoe ze de diagnose kunnen stellen van Hypoxie?

Tips en adviezen zijn meer als welkom...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
6.5K
Amadea
11 jaar geleden
Een whiplash kan ook extreme klachten veroorzaken. Is daar naar gekeken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over de whiplash zeiden ze dat dit langdurig pijn en spanningen kan geven in- en rondom mijn nek. De pijn en spanningen zijn behoorlijk vermindert, alleen ik heb stekende hoofdpijnen de laatste tijd en de symptomen die ik eerder heb opgenoemd...

Het beste antwoord

Ingewikkeld verhaal. Ik ben het eens met de eerste reactie. Als je door een ongeval hypoxie van de hersenen hebt gekregen moet het een flinke klap zijn geweest. Naast de schedelbreuk is er dan lokaal in (een deel van) de hersenen onvoldoende zuurstof geweest. Dit is niet direct te zien maar kan meestal na enkele dagen op een CT/MRI wel worden aangetoond. Vaak ben je dan wel buiten bewustzijn! Het is iets anders dan hypoxie van het hele lichaam (wat je met een zuurstofmeter op je vinger kan vaststellen), omdat je dan een ernstig ademhalingsprobleem moet hebben gehad. Dus de mogelijke hersenschade zou theoretisch kunnen, maar veel verschijnselen zijn ook te verklaren en zeer gebruikelijk bij mensen die een zeer ernstig ongeval hebben gehad zoals jij dus. Dit geeft een totale verstoring van je leven/toekomstverwachting een lange revalidatieperiode etecetra en geeft ook heel veel symptomen zoals moeheid, depressie, geprikkeldheid. Dit leidt dan ook vaak tot onbegrip/vervelende reacties (zeurpiet-gevoel) en dergelijke. Hoop dat je hier wat aan hebt. Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hypoxie (onvldoende zuurstofopname in het bloed kan het beste gemeten worden met een zogenaamde saturatiemeter.

Dat is een soort 'lampje' dat op de vinger (bij baby's op het voetje) geklemd wordt, en het zuurstofgehalte in het bloed meet).

Het wordt voornamelijk gebruikt bij patiënten met hart- en ademhalingsproblemen, en de al genoemde baby'(met name vroeggeborenen met een nog onrijp ademhalingsstelsel).

Toegevoegd na 4 minuten:
Hersenletsel met als gevolg hypoxie in de hersenen alleen lijkt me een zeer moeilijk te diagnosticeren probleem, dat vermoedelijk door een neuroloog voornamelijk aan de hand van symptomen en uitslagen van diverse onderzoeken zal moeten worden geconcludeerd.
Onmogelijk op basis van een krantenartikeltje en een lijstje met klachten.

Zonder tamelijk ernstige klachten zal de diagnose niet snel getrokken worden. Ik kan me eerlijk gezegd wel iets voorstellen bij de reactie van je huisarts. Zelf doktertje spelen aan de hand van Internet en een lijstje met klachten, kan alle mogelijke kwalen van een lichte kou tot dodelijke aandoeningen opleveren, en is dus nooit aan te raden. Zeker niet als je neigt je eigen -niet medisch-onderlegde- conclusies serieus te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Je bent me nét voor! Overigens wordt zo'n saturatiemeter ook wel toegepast bij patiënten die uit een narcose ontwaken.
Hypoxie is een conditie waarbij weefsels in het lichaam als geheel, of in een bepaald deel van het lichaam, niet voorzien worden van voldoende zuurstof. De symptomen van algemene hypoxie hangen af van de ernst en van de snelheid waarmee het optreedt. Hierbij horen hoofdpijn, vermoeidheid, versnelde hartslag, kortademigheid (eventueel zelfs hyperventileren), misselijkheid, tintelende vingers, blauw aangelopen vingers en soms toevallen. Ook krijgt men na enige tijd een euforie-gevoel, het gevoel dat alles goed gaat en verlies van besef van de werkelijkheid.

Er kunnen meerdere redenen zijn waarom de weefsels een gebrek aan zuurstof hebben. Op basis van de oorzaak is een aantal soorten hypoxie te onderscheiden:

Hypoxemische of hypoxische hypoxie
Dit is de meest voorkomende vorm. Deze wordt veroorzaakt door een te langzame ademhaling of een te lage partiële zuurstofdruk in de ingeademde lucht, zoals op grote hoogten (=hypobare hypoxie) of bij longatelectase (te weinig lucht in longen) door grote versnellingen.

Hypaemische of anemische hypoxie
De oorzaak is hier een vermindering van de zuurstof-transportcapaciteit van het bloed. Dit kan veroorzaakt zijn door bijvoorbeeld bloedarmoede (denk aan bloeddonatie), koolmonoxide (CO) of medicijngebruik.

Ischemische of stagnatie-hypoxie
Een afname van de bloedstroom door het weefsel en naar de hersenen, veroorzaakt door flauwtes, lage temperaturen (vernauwing van de bloedvaten), hartproblemen en g-krachten.

Histotoxische hypoxie
Dit is het onvermogen van weefsel om het zuurstof op te nemen, veroorzaakt doordat het weefsel onherstelbaar is aangetast door bijv. koolmonoxidevergiftiging, alcoholmisbruik en verdovende middelen.

Bij het lichamelijk onderzoek worden de alertheid en de O2 saturatie onderzocht. Bij de hetero anamnese worden duidelijke vragen gesteld. Door het toepassen van kennis en vaardigheden en het voorkomen van fixatie door een bepaald ziektebeeld wordt een zo breed mogelijk beeld van de situatie en de eventuele oorzaak hiervan gegeven.
Amadea