Wat is in deze winter de meest voorkomende griep?

Er heerst weer veel griep, in verschillende soorten, maar wat is de meest voorkomende griep dit seizoen?

Toegevoegd na 6 uur:
Met seizoen bedoel ik dan de periode waarin de griep heerst, mijn interesse gaat dan uit naar buik- of andere griepsoorten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verkoudheid
bamibal
9 jaar geleden
Verkoudheid is geen griep.
Amadea
9 jaar geleden
Deze winter is nog geen week oud, dus dat is moeilijk te voorspellen. De winter is namelijk begonnen op zondag 21 december jl.
bamibal
9 jaar geleden
Een seizoen is niet altijd gelijk aan een jaargetijde. Met "winterseizoen" kan ook prima een periode bedoeld worden die eerder begint en/of later eindigt dan de astronomische winter.
Amadea
9 jaar geleden
Kijkend naar de temperaturen kan je ook bepaald niet zeggen dat het winterseizoen al veel eerder zou zijn begonnen...
Amadea
9 jaar geleden
Buikgriep is geen griepsoort, maar gastro-enteritis: een ontsteking aan de slijmvliezen van de dikke en dunne darm en van de maag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat woord is dan ook misleidend...

Het beste antwoord

In week 51 werden 17 neus- en keelmonsters afgenomen bij patiënten met influenza-achtige ziektebeelden. Hierin werd 6 maal (35%) influenzavirus A(H3N2), geen respiratoir syncytieel virus (RSV) en 2 maal (12%) rhinovirus gevonden. In 26 neus- en keelmonsters bij patiënten met een luchtweginfectie zonder typische klachten van griep (ARI) werd 4 maal (15%) influenzavirus A(H3N2) en 6 maal (23%) rhinovirus gevonden.

Dus zoals sinds het korte begin van deze winter is influenzavirus A(H3N2) de griepsoort die het meest optreedt. Er is echter niet te voorspellen of er de komende weken en maanden nog een andere variant zal komen.
Amadea