Hoe groot is de kans dat het westnijlvirus in Nederland wordt verspreid?

Ik had gehoord dat dit de eerste keer is dat iemand hier in Nederland is besmet met het westnijlvirus. Het westnijlvirus komt normaliter voor bij vogels. De persoon in kwestie is waarschijnlijk gestoken door een mug en vertoont milde symptomen zoals koorts en griep. Hoe groot is de kans dat het westnijlvirus verder wordt verspreid door Nederland?

3 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

De besmetting komt al geruime tijd voor in het zuidoosten van Europa en het Middellandse zeegebied en breidde zich de afgelopen jaren uit richting Centraal-Europa. Verdere verspreiding naar West-Europa lag in de lijn der verwachting, dus de kans op verspreiding in Nederland zal steeds groter worden.

Het RIVM wijst erop dat het muggenseizoen ten einde loopt en dat de kans op besmetting dit jaar minimaal is. Als het muggenseizoen volgend jaar begint, komt het RIVM met adviezen en eventuele verdere acties.

Het westnijlvirus komt voor onder vogels en wordt overgebracht door muggen die zich voeden op besmette vogels. De muggen infecteren soms ook zoogdieren, zoals mensen en paarden, die daar ziek van kunnen worden. Mensen kunnen het virus niet op andere mensen overdragen.

De meeste mensen worden niet ziek van een infectie. Volgens het RIVM krijgt 80 procent helemaal geen klachten en ervaart de rest milde symptomen. Wel kan ongeveer 1 procent van de mensen die worden besmet een ernstige neurologische ziekte krijgen, zoals een hersenontsteking.
SimonV