Op welke manier wordt de buikgriep die momenteel zo verspreid is overgedragen?

Ik werd gevraagd om morgen op een kind te letten dat buikgriep heeft. Ik hoor overal om me heen over mensen die buikgriep hebben. Ik dacht eerst, dat komt vast door het eten van kippen die vogelgriep hebben. Maar iemand zei dat het wel eens via de lucht zou kunnen worden verspreid.

een jaar geleden
in: Ziekten
1.6K

Antwoorden (2)

Buikgriep is een losse verzamelnaam van diverse virale infecties die meestal.door ee zogenaamde feco-orale route worden verspreid. Extreem goed handen wassen en contact van handen met mond vermijden helpt maar sommige van deze virussen zijn zo besmettelijk dat elk contact een risico is.
Aanvulling: vogelgriep is een soort influenza eneen andere ziekte.
Toegevoegd op 20 juni 2022 20:11: tekst
een jaar geleden
Het norovirus is een zeer besmettelijk virus dat 'buikgriep' veroorzaakt (een ontsteking van het maagdarmkanaal). Per jaar krijgen ongeveer 4,5 miljoen Nederlanders buikgriep, waarvan ongeveer een half miljoen gevallen wordt veroorzaakt door het norovirus. Dit virus zit in ontlasting en braaksel van iemand die het bij zich draagt. De ontlasting kan tot drie weken lang besmettelijk blijven.

Er zijn geen inentingen of medicijnen om een norovirusinfectie te voorkomen. Het is niet altijd te voorkomen dat iemand besmet raakt en ziek wordt. Overdracht van mens op mens kan indirect plaatsvinden, bijvoorbeeld via besmetting van objecten, zoals deurknoppen, speelgoed, voedsel of water.
Amadea
een jaar geleden
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Als iets buiten jezelf oorzaak zou zijn, zou je er aan overgeleverd zijn. Ziek worden heeft te maken met je eigen weerstand. Besmetting is een hypothese en niet hard te maken. Anders zouden mensen ook massaal besmet raken.