Wordt iemand bij 'suiker achter de ogen' (bij diabetes)bijna altijd blind?

Familielid heeft dit.
Ze zegt nu al dat ze dan liever dood gaat omdat ze daarmee niet zou kunnen leven.
Ik snap dat wel,zo'n beetje het ergste wat je kan overkomen,en dan wordt je ook nog eens zo afhankelijk van anderen.
Ik weet echt niks meer te zeggen tegen haar en anderen ook niet eigenlijk.
De oogarts kan ook niet heel veel zeggen behalve dat het er al best ernstig uit ziet,je moet er eigenlijk snel bij zijn om te voorkomen dat het erger wordt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K
Erna55
8 jaar geleden
Door goede "behandeling" van de diabetes, kan de achteruitgang in het zien vertraagd worden. Wanneer iemand goed ingesteld is op insuline, zich netjes aan de leefregels houdt en de controlebezoeken aflegt, dan hoeft diegene niet blind te worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat heb je er aan of wij zeggen dat bijvoorbeeld 60% blind word ? Je weet dan nog steeds vrij weinig. Er is gewoon een grote kans dat het mis kan gaan maar het kan ook eindigen met een sisser of met een kleine beperking. Altijd goed hopen en blijven bidden tot onze lieve Heer. En ik ken een blinde vrouw en die houd nog steeds van haar leven. Asociaal ook om te zeggen dat je daar niet mee kan leven. Het leven is mooi.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kroketman Waarom stel jij dat er gewoon een grote kans is dat het mis kan gaan zonder dat je daar een bron bij geeft? Daarmee maak je mensen volkomen onnodig ongerust. Je moest je schamen,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kroketman Ze zegt zelf dat ze daar niet mee kan leven.
Ik vind het eerder asociaal dat jij daar kritiek op hebt,al zou ik dat woord niet zo snel gebruiken.
Ik ken trouwens ook een jongen die blind is geworden en je je wordt daar nou niet echt gelukkiger van.
Hij heeft zelfs een zelfmoordpoging gedaan omdat hij echt niet verder wil zo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna Ze had waarschijnlijk al jaren diabetes,ze moest ineens met spoed opgenomen worden,en meteen 2x per dag insuline spuiten.
Dus er was al schade aan gericht.
Erna55
8 jaar geleden
Maar nu ze het weet en insuline gebruikt, kan de achteruitgang stoppen.
De schade die er is, blijft. Maar ze is nog niet blind, begreep ik. Ze kijkt tv.

Antwoorden (1)

Ik heb al sinds 1974 diabetes (de aangeboren vorm) en ben al tientallen jaren onder controle bij de oogarts. De term suiker achter de ogen heb ik in al die jaren nog nooit gehoord en bestaat volgens mij ook niet. Achteruitgang van de ogen en blindheid zijn bijverschijnselen van diabetes die kunnen optreden na langdurige te hoge bloedsuikergehalten als gevolg van verwaarloosde niet (goed) behandelde diabetes. Wie de aanwijzingen van de behandelend arts goed opvolgt, regelmatig zijn bloedsuikergehalte meet en tijdig ingrijpt bij te hoge of te lage bloedsuikerwaarden hoeft echt niet blind te worden. Dat is een fabeltje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En ook blinden kunnen zeer gelukkig zijn, zelfs zelfstandig leven. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed zo Maarten; laten we geen angst zaaien; een plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh gelukkig maar,we maken ons echt zorgen en dachten dat het waarschijnlijk wel zo ver zou komen.
Dat geeft wel weer hoop! :)
Het is echt niet iemand die afhankelijk wil worden,en dat gebeurt dan toch.
De oogarts zegt niet zo veel verder.
Slechtziend is ook niet leuk,maar ze kan bijv nog wel gewoon tv kijken als ze er niet heel ver vanaf zit. Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh en suiker achter de ogen:Google er maar op,bestaat wel hoor(helaas)
Erna55
8 jaar geleden
" suiker achter de ogen " is geen medisch term. Dat je het kunt googelen, wil niet zeggen dat het een echt bestaande afwijking is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laurena, als je het meemaakt blind te zijn en zelfstandig wil zijn, lukt dat meestal grotendeels. Je hoeft niet vaak hulp van familie, vrienden of kennissen in te schakelen als je echt wil leren met deze beperking om te gaan, neem er de tijd voor en gebruik de mogelijkheden die er zijn. Geef haar niet je negatieve ervaringen hierover mee, maar laat haar het positieve beleven. Hoe je dat doet, heb ik je in een persoonlijk bericht gestuurd. Met meetreuren help je iemand niet in dit geval. Juist daarom vind ik dit antwoord zo goed, er zijn genoeg kansen dat zij dit niet hoeft te ervaren. En nogmaals, je hoeft er, als je dat niet wil, niet ongelukkig van te worden, blind is niet per definitie ongelukkig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna De arts in het ziekenhuis noemde het zo,ik heb dit van haar zelf gehoord toen ik bij haar op bezoek was samen met mijn moeder.
Dus zijn we gaan opzoeken wat het precies is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ crea Dank je,dat lees ik nog wel,ik heb uitgezet dat ik meldingen krijg van pb's omdat m'n broertje dat anders ook ziet op de pc.
Dus meestal kom ik daar later achter
Ik let er niet eens op eigenlijk.
Stuur zelf nooit pb's,wel antwoord ik soms
Niet dat dat zo vaak voorkomt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb erop gegoogled maar kreeg drie hits, alle drie van GoeieVraag. Suiker in je bloed is heel gewoon, ook in de bloedvaten in je ogen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De term 'suiker achter de ogen' is mij ook nieuw; het is zeker niet een medische term.
Diabetes is slecht voor je bloedvaten, dat is hier op GV wel bekend. Achter in je ogen, in het netvlies, zitten erg veel kleine bloedvaatjes; door de diabetes kunnen deze bloedvaatjes beschadigd raken. Als dat gebeurd dan spreken we van diabetische retinopathie. Ik neem aan dat de artsen met 'suiker achter de ogen' doelden op diabetische retinopathie. Ik zou die term dan scharen in het hetzelfde rijtje als 'vocht achter de longen.' Voor de geïnteresseerden:
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/diabetes_mellitus_suikerziekte/netvlies_retina_retinopathie_ogen/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van diabetische retinopathie kan je wel degelijk blind worden. Gelukkig is het zo dat met een goede instelling van de diabetes het proces goed vertraagd kan worden; er bestaan ook behandelingen met laser waarmee het proces verder tot staan gebracht kan worden. Schade die al gedaan is kan niet meer hersteld worden. In de praktijk komt blindheid door diabetes eigenlijk alleen voor bij mensen die (om wat voor reden dan ook) onvoldoende behandeld zijn, en dan nog bij een minderheid.