verkouden in de zomer heeft dit een invloed op natuur of weer ?

ik ben erg verkouden nu.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Griep en verkoudheid wordt veroorzaakt door het influenzavirus. Het influenza virus heeft een lipide (vet) laagje rondom het celmembraan. Dit vetlaagje wordt in de winter onder invloed van kou zeer taai. Denk maar aan gestolde boter. Dit maakt het virus in de winter zeer succesvol omdat het een taai laagje aan de buitenkant heeft en via de hand van mens op mens wordt overgedragen. Als iemand vervolgens zijn vinger in de mond stopt dan smelt dat vetlaagje en dan kan het virus de slijmvliezen binnendringen. In de zomer smelt dat vetlaagje rondom het influenza virus sowieso door de warme buitentemperaturen. Onder invloed van UV licht en omdat de celmembraan kwetsbaar is, sterft het voordat het schade kan aanrichten. Dit is de reden waarom het griep of verkoudheidsvirus zo succesvol is als het kouder wordt.

Het influenzavirus kan zich desondanks dit gegeven evengoed beperkt verspreiden in de zomer. In de zomer zijn mensen immers veel sneller geneigd lichaamscontact te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
super antwoord+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet helemaal. Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus, verkoudheid door een rhinovirus.
De verwarring treedt op doordat mensen bij een verkoudheid zeggen dat ze "een griepje" hebben of zich grieperig voelen.
Maar "een griepje" bestaat niet - bij griep ben je ziek, met zeer kenmerkende symptomen.
Als je het gevoel hebt dat je "een griepje" hebt is de kans vrij groot dat je een verkoudheid hebt.
En ook van een verkoudheid kun je je knap beroerd voelen, vergis je daar niet in.

Andere antwoorden (4)

Nee, maak je maar geen zorgen. Jouw verkoudheid doet niets met de natuur of het weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dan heb je dit keer een verkouden zomervirus opgelopen, of een zomerverkoudheidsvirus. Net hoe je het noemt.
13 jaar geleden
nee, het is een virus, en dat kan je altijd oplopen.
alleen is in de winter de kans wat groter, omdat mensen dan vaker opeen binnen zitten met de ramen dicht.
13 jaar geleden
Jouw verkoudheid heeft niets te maken met ons kwakkelende zomerweer. Want dan zou in zuid Spanje, Turkije, Griekenland enz nooit iemand verkouden mogen zijn haha!