Is er een verband tussen kanker en carnivorisme? Bestaan er cijfers over het percentage van carnivoren en dat van vegetariërs inzake kanker?

Ik heb een vermoeden dat kanker meer voorkomt bij carnivoren dan bij vegetariërs. Bestaan hier cijfers over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen zijn geen carnivoren.

Het beste antwoord

Een vegetarisch dieet helpt kanker te voorkomen. Studies van vegetariërs laten zien dat het sterftecijfer aan kanker slechts ongeveer de helft tot drie kwart van dat van de totale bevolking is. Borstkankercijfers zijn enorm veel lager in landen waar het dieet typisch plantaardig is. Wanneer mensen van die landen een westers, op vlees gebaseerd regime adopteren, vliegen de cijfers van borstkanker omhoog.

Vegetariërs hebben ook significant minder kanker aan de dikke darm dan vleeseters. De consumptie van vlees is nauwer verbonden aan dikke darmkanker dan willekeurig welke andere dieetfactoren.

Waarom helpt een vegetarisch dieet bij het beschermen tegen kanker? Allereerst, het bevat minder vet en meer vezels dan een dieet dat op vlees gebaseerd is. Maar andere factoren zijn ook belangrijk. Bijvoorbeeld, vegetariërs consumeren gewoonlijk meer plantaardig bètacaroteen pigment. Dit kan helpen verklaren waarom zij minder longkanker hebben. Eveneens heeft op zijn minst één studie aangetoond dat natuurlijke suiker in zuivelproducten het risico op eierstokkanker bij sommige vrouwen kan verhogen.

Sommige van de antikanker aspecten van een vegetarisch dieet kunnen nog niet worden verklaard. Bijvoorbeeld, onderzoekers zijn nog niet helemaal zeker waarom vegetariërs meer bepaalde witte bloedcellen hebben, de z.g. natuurlijke "killer cells" (fagocyten), die in staat zijn kankercellen op te sporen en te vernietigen.
fremar