Is het snuiven van rattenpis gevaarlijk?

Ik heb last van ratten in huis en mijn zoon heeft aan een pisvlek van hoogstwaarschijnlijk een van de ratten geroken.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
5.8K

Antwoorden (2)

Dat kan mogelijk zo zijn. Je kunt namelijk ziek worden van ratten als je met de dieren zelf, of met hun uitwerpselen in contact komt. Niet alleen door direct contact maar ook door het inademen van besmette lucht, het eten van besmet voedsel, of als je gebeten of gekrabd wordt door een rat. Indien de ratten ziek zijn dan kán het inademen van lucht die verontreinigd is door de urine van die ratten veroorzaken dat jouw zoon ziek wordt. Krijgt hij griepachtige verschijnselen en is er twijfel of het wel echt griep is, neem dan contact op met jullie huisarts. Maar gelukkig is het risico op besmetting relatief klein.
Amadea
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Overigens lijkt de kans als je alleen hebt geroken mij in de praktijk vrij klein tot verwaarloosbaar.
Niet alle ratten zijn besmet met een virus.
En als dit wel het geval is, komen veel virussen niet of weinig in Nederland voor.
En als het virus wel in Nederland voorkomt, kan men rustig aan de rattenpis ruiken (niet aanraken).

RIVM
Soms komt een virus van een rat in de omgeving terecht. In opgedroogde urine, ontlasting en speeksel kan het virus ongeveer nog twee weken in leven blijven. Mensen worden besmet door het inademen van besmet opdwarrelend stof, bijvoorbeeld bij het vegen van een schuurtje. Ook kunnen mensen besmet raken door direct contact met urine en ontlasting, via beten en door het eten van voedsel dat door ratten is besmet.

Hier staat een overzicht van ziekten die knaagdieren kunnen overdragen:
https://www.cdc.gov/rodents/diseases/direct.html
In geen van de gevallen kan men besmet raken door het ruiken aan de urine, wel soms door aanraken.
SimonV