Wat is een lymfocèle?

Bij prostatectomie zijn samen met de prostaat lymfevaten verwijderd en heeft dit geleid tot een lymfocèle. Wat gebeurt er mee in de buikholte? Er zouden zg. compartimenten in kunnen ontstaan, wat betekent dat?

3 jaar geleden
in: Ziekten
10.1K

Antwoorden (2)

Lymfocèle is ophoping van lymfevocht in het bekken. Dat kan soms geïnfecteerd raken. Het kan dan nodig zijn om een drain (slangetje om het lymfevocht te laten aflopen) te plaatsen. Soms is een heroperatie noodzakelijk.
Amadea
3 jaar geleden
In Ned Tijdschr Oncol 2004;1(6):225-230 is wat te lezen over diagnose en behandeling van prostaatkanker.
Een lymfocele is een hoeveelheid lymfevloeistof in het lichaam die niet wordt begrensd door epitheliale bekleding. Het is meestal een chirurgische complicatie die wordt gezien na een uitgebreide bekkenoperatie (zoals een kankeroperatie) en wordt meestal aangetroffen in de retroperitoneale ruimte. De lymfeklieren en lymfevaten zijn de eerste weefsels die gevoelig zijn na uitzaaiïng van kankercellen zoals b.v. bij prostaatkanker.
Je kan hier het beste over praten met de oncoloog of uroloog.