Als je beenmergonderzoek krijgt halen ze dit uit je bekkenbot dacht ik. Stel dit is inderdaad niet goed, kan er bv in je arm wel goed beenmerg zitten?

Verspreid het beenmerg zich? Het blijft toch op 1 plek?
Hoe weten ze dat het uit je heup representatief is voor al je beenmerg, hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K
fremar
8 jaar geleden
Om beenmerg te kunnen onderzoeken zijn de achterzijde van het bekken (via een zogenoemde cristapunctie) en het borstbeen (een sternumpunctie) de gemakkelijkste en veiligste plaatsen om het te verkrijgen.
Ivana
8 jaar geleden
Je wordt plaatselijk verdoofd en voelt alleen het afzuigen binnenin. Dat doet niet zeer, niets om je druk over te maken. Bij mij hebben ze dat inderdaad vanuit het bekkenbod genomen, via mijn rug. Op die twee plaatsen is je beenmerg makkelijker te bereiken. Bij mij werd het afgenomen omdat ik 4x te veel bloedplaatjes had en moest worden gekeken of het een levensbedreigende oorzaak had. Ik heb me dagen te voren zitten opwinden, maar het viel heel erg mee .

Antwoorden (1)

Alles kan, maar dat is niet waarschijnlijk.
In je beenmerg worden allerlei onderdelen van je bloed gemaakt. Bij beenmergonderzoek wordt er meestal gekeken of er sprake is van bijvoorbeeld leukemie, oftewel bloedkanker.
Bij kanker hebben mensen meestal het idee van een tumor, een vaste knobbel, ergens in een orgaan met eventueel uitzaaiingen in andere organen. Voor de meeste soorten van kanker is dit beeld (in grote lijnen) wel correct; dit zijn de zogenaamde 'solide tumoren.' Bij bloedkanker is er ook een groep cellen die ongeremd aan het groeien is, maar die cellen (de bloedcellen; welke precies hangt van het soort leukemie af) vormen niet zo'n typische knobbel maar ze komen in het bloed terecht. Via het bloed wordt zo'n niet-solide 'tumor' al snel verspreid door het hele beenmerg.

Het bekken is een van de belangrijkste plaatsen waar bloed aangemaakt wordt; daarbij komt dat het een groot bot is dat relatief dicht onder de huid ligt en daardoor makkelijk toegankelijk is. Dit is de reden waarom beenmerg vooral daar afgenomen wordt, maar je kan er dus van uitgaan dat dat afgenomen beenmerg representatief is voor de rest van het beenmerg.