Wat houden terugkerende ziektes in?

Ik moet voor school informatie over terugkerende ziektes opzoeken, maar er staat niks over op het internet. Wat houd het precies in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Powergen
11 jaar geleden
Verkoudheid, griep enz..

Antwoorden (5)

Je vindt wel informatie als je zoekt op recidiverende ziekte. Het zijn aandoeningen die niet voorgoed genezen, maar na verloop van tijd weer opnieuw de kop op steken.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan staat er bijna alleen maar informatie op specifieke ziektes, ik heb juist informatie (kenmerken/hoe te voorkomen) over terugkerende ziektes in het algemeen nodig..
Amadea
11 jaar geleden
Dat kan je beter als aanvulling op je vraag zetten. Want dat staat er nu niet!
Ander woord ervoor is recidief.
Het is het opnieuw optreden van een ziekte, nadat deze een tijdlang verdwenen leek.
Meestal zijn het bijvoorbeeld verslavingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn ziektes die je ooit een keer oploopt, weer lijken te verdwijnen, maar ergens in het lichaam blijven sluimeren om - bijvoorbeeld als je weerstand wat minder is - de kop op te steken. Een heel bekende en veel voorkomende is bijvoorbeeld het Herpes Simplex-virus, beter bekend als de koortslip. Een andere oude bekende die we niet zo veel meer zien was Syfillis, maar ook sommige infecties en reumatische aandoeningen.

Vaak staat dan het woord 'recidiverende...' voor de ziekte, wat 'herhalend/herhaalde' betekent. Maar pas daar mee op : dat kan ook slaan op het feit dat de een patiënt om welke reden dan ook erg vatbaar is voor een aandoening en die steeds weer krijgt ;longontsteking bijvoorbeeld, of schimmelinfecties. Dan keert de ziekte terug, maar het is niet per se nog precies dezelfde ziekte/virus/bacterie.

Ook sommige chronische aandoeningen (die nooit echt weggaan maar ergere en minderen periodes kennen, zoals chronische bronchitis, lijken op recidiverende ziektes, maar zijn dat niet per se.

Toegevoegd na 2 minuten:
Omdat er zoveel verschillende interpretaties / definities zijn van wat nu PRECIES een recidiverende ziekte is, is het ook niet mogelijk een algemeen advies te geven over hoe ze te voorkomen bijvoorbeeld. Bij de een ziekte kan dat levenslang medicijngebruik zijn, voor een ander het om de haverklap preventief slikken van antibiotia, maar ook leefstijl-maatregelen of dieten kunnen een (deel van de) oplossing zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een terugkerende ziekte zou kanker kunnen zijn.
Er zijn vele vormen die na "genezing" toch weer terug kunnen komen.
Zo ook ziekte van lyme, crohn.
Zoek eens op ziekte kan terug keren dan zie je meer info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf de ziekte Colitis Ulcerosa, Dit is een chronische ziekte. Deze ziekte komt in pieken en dalen, misschien dat ze dit bedoelen met jouw onderzoek dat je moet doen.

Chronische ziekten kan het ook zijn! omdat deze wederkeren en nooit helemaal weg gaan!