Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat kan de oorzaak zijn van een maagontsteking, als de H Pylori bacterie niet aanwezig is?

2 weken geleden had ik een gastroscopie, daaruit bleek dat ik een lichte maagontsteking heb en neem hier 2 weken pantaprazole voor. Mijn symptomen zijn: extreem veel boeren, weinig eetlust en 's avonds een brandend gevoel in de maag (alleen bij zitten, niet bij stappen/liggen). De dokters (HA en MDL-arts) zeggen dat dit door de stress komt (heb een angststoornis) maar dit kan ik moeilijk geloven. Wat zijn de andere mogelijkheden? Ben deze pijn echt kotsbeu.

Weet jij het antwoord?

/2500

De meeste maagontstekingen ontstaan door de genoemde bacterie. Maar als dat niet de oorzaak is, dan zijn er nog de volgende mogelijkheden: - sommige medicijnen, zoals aspirine of ibuprofen, wanneer ze langere tijd vaak worden ingenomen - het drinken van teveel alcohol - cocaïne misbruik - een auto-immuunziekte (zoals bijvoorbeeld anemie) - het terugstromen van gal in de maag (gal reflux) - eten of drinken van bijtende stoffen (zoals gifstoffen) - een virale infectie, zoals het cytomegalovirus en herpes simplex virus (vooral bij mensen met een zwak immuunsysteem) - een trauma, een ernstige plotselinge ziekte, een grote operatie, of nierfalen - extreme stress.

Bronnen:
http://www.maagontsteking.nl/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100