Hoe is het leven met 1 nier?

Ik overweeg een nier te doneren aan iemand die heel ziek is door een nierziekte. Men zegt dat je met 1 nier gewoon -na een week of 6- weer even gezond bent als met 2. Nu mijn vraag aan mensen die ook 1 nier hebben gedoneerd: is dit zo??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
3.3K

Het beste antwoord

Het leven kent geen beperkingen. ,roken blijft even slecht als daarvoor ( maar indien je rookt ben je wellicht bij voorbaat al niet geschikt), drinken mag gewoon, en je hoeft in tegenstelling tot de ontvanger niet levenslang medicijnen te slikken. Sterker nog ..je levens verwachting is gemiddeld hoger . Dit omdat je door zo’n molen gaat om gezond genoeg bevonden te worden. Ook sta je na deze daad boven aan de wachtlijst, mocht je zelf nierfalen krijgen. Met die 6 weken moet je mazzel hebben…...ik had een ontsteking welk alleen al 6 weken nodig had om met een open wond weg te groeien, in totaal ben ik toch wel zo’n 3maanden uit de roulatie geweest , maar ik doe fysiek zwaar werk ,... en dat staat er ook wel voor. ( vergoedingen qua verzekering hanteren dit ook…...maar zou het zo weer doen.

Hou er ook rekening mee dat er best wel wat maanden aan onderzoek aan vooraf gaan…. Dus als je het echt overweegt , (maatschappelijk werker kan hier nog in adviseren.) is hier in ieder geval haast mee geboden.
10 jaar geleden
Frimu2
10 jaar geleden
Onzin, de onderzoeken, van mij zijn allemaal in Rotterdam gedaan onderzoeken, en operatie, in het Erasmus. Mc. Alleen een nucleare scan moest in het Daniel den Hoed. Wel weet ik dat al het bloed naar Leiden word gestuurd voor onderzoek. Ik zou er op hameren dat het in het Erasmus mc gebeurd. De kennes is daar volgens mij inmiddels de beste van Nederland. Voor mij is het trouwens 10 maanden geleden.