Is het de tocht,die mensen ziekt maakt en hoe kan dat dan?

Van bijna iedereen hoor ik mijn leven al ,ga niet op de tocht staan ,zelfs bij warm weer.Maar waarom dan niet en hoe komt het dan dat je ziek wordt.Het is toch het zelfde als je buiten in een behoorlijke wind loopt of zit het toch anders in elkaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (5)

Hier is al eens een vraag over gesteld. Wellicht vind je de antwoorden interessant.
http://www.goeievraag.nl/vraag/verkouden-ziek-tocht-gezeten.20969
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verkoudheid, ook wel rhinitis of acute coryza genoemd, wordt veroorzaakt door een virus. Koude, afkoeling of tocht veroorzaken dus geen verkoudheid, er is altijd een virus nodig.
Meer informatie : zie onderstaande bron

HdW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen verwarren tocht met frisse lucht. Als je bezweet bent kun je door een luchtstroom behoorlijk afkoelen. Of dat binnenshuis gebeurt of op de fiets wachtend voor een stoplicht maakt niets uit. Wel loop je binnenshuis meer kans om tegen een virus aan te lopen en dat is toch echt nodig om verkouden te worden.

De tip van gootje08 leidt wat mij betreft naar een uitstekende verklaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn de bacteriën en de virussen die ziek maken en niet de tocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige verschil zit ‘m in de betekenis. Wind is een luchtstroom buiten die wordt veroorzaakt door verschillen in druk. Tocht is een "vrij sterke zuiging van de lucht door een kleine ruimte heen"(Van Dale). Ook die ontstaat doordat lucht zich verplaatst van een relatief hoog drukgebied naar een lager drukgebied. Tocht heeft een negatieve connotatie. Wie "op de tocht"zit, wordt ziek of bevindt zich letterlijk of figuurlijk in kritieke toestand. Toch kun je van wind net zo ziek worden als van tocht, als je lichaam door de wind maar genoeg afkoelt.
Bronnen: