Kan je je ziek melden tijdens een reïntegratietraject als het traject niet vol te houden is?

Ik ben sinds 6 mnd thuis met burn out klachten/depressie klachten. Ben inmiddels gestart met reïntegratie. Echter gaat dit veeel te snel voor mijn gevoel. Heb dit aangegeven bij Arbo arts. Deze geeft hier geen gehoor aan en gaat stug door met opbouwen. Ik ben volledig over mijn grens gegaan omdat ik niet in de problemen wil komen. Mijn gezondheid gaat echter veel helemaal achteruit. Ik denk eraan om me weer volledig ziek te melden. Mag dit? Of gaat mijn baas mijn salaris inhouden omdat ik me niet houd aan reïntegratie plan??? Ik heb inmiddels second opinion aangevraagd bij Arbo maar wacht nog op antwoord. Wie kan mij advies geven??? ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
2.8K

Antwoorden (2)

Als je een reintegratieplan krijgt, ben je al ziek. Dan hoef je je niet nogmaals ziek te melden. Meewerken aan zo'n plan is geen vrijblijvende aangelegenheid, ervan uitgaande dat je graag wil dat de werkgever je salaris blijft betalen. Een second opinion had je al aangevraagd, lees ik.

"Verplichtingen werknemer
Ook de zieke werknemer moet volledig meewerken aan zijn re-integratie. Zijn belangrijkste verplichtingen:

De werknemer doet er alles aan om herstel te bevorderen en denkt mee met de bedrijfsarts en arbodienst.

De werknemer houdt zich aan de afspraken die gemaakt zijn in het Plan van Aanpak.

De werknemer is beschikbaar voor controle bij hem thuis.

De werknemer moet passende arbeid aanvaarden.

De werknemer moet een opleiding volgen als de werkgever dat nodig acht in belang van de re-integratie.

De werknemer heeft een actieve rol in het meedenken welk werk wel passend is voor hem en maakt dit kenbaar in de voortgangsgesprekken met werkgever of leidinggevende (minimaal eens in de 6 weken)."
.
Aangezien in dit soort situaties vervelende conflicten kunnen ontstaan met een hoop juridisch gedoe, kun je misschien langzaam maar zeker uit gaan kijken naar ander werk als je er niet uitkomt met de werkgever (die, hoe je het ook wendt of keert, uieindelijk je loon betaalt en waarvan het UWV uiteindelijk gaat beoordelen of hij genoeg heeft gedaan om je aan het werk te krijgen. Je zult als werknemer uiteindelijk aan het kortste eind trekken bij dit soort verschil van inzicht.
Toegevoegd op 28 februari 2021 16:55: tekst
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik werk volledig mee aan 't plan. Werk zelfs soms in het weekend om aan mijn uren te komen. Mijn therapeut vind dit heel vreemd. Reïntegratie moet op de dagen dat je voorheen werkte volgens haar. Echter doordat ik nu alweer 'n tijdje over mijn grens ben gegaan lukt 't me niet lichamelijk en geestelijk om aan afgesproken uren te komen eigenlijk om überhaupt te werken. Heb dit al meerdere keren aangegeven maar niemand luisterd hierna. Ben weer helemaal op en weet niet hoe verder. Heb afspraak met huisarts en therapeut om te kijken hoe dit verder moet.
Computoon
3 jaar geleden
... Alleen kunnen je huisarts en therapeut hierin niets bealissen waaraan de werkgever zich moet houden. Zij hoeven je aalaris niet door te betalen. Het inroepen van de second opinion is een stap. Heeft die niet het gewenste resultaat dan komt een en ander uiteindelijk terecht in de "juridische hoek" en daar wordt niemand beter van. Als de mogelijkheden er zijn, is het dan in de omstandigheden wellicht beter langzaam maar zeker ander werk te gaan zoeken. Maar daarvoor moet je je ook weer goed genoeg voelen.
Summo
3 jaar geleden
Volgens mij geef je nu (ondanks de enorme lap tekst) geen antwoord op de vraag, als ik vragensteller goed begrijpt, wil deze weten hoe het gaat als hij/zij de afgesproken uren niet meer gaat/kan maken. Als de integratie gepaard gaat met stapsgewijs afbouwen van de ziekteuren is er wel degelijk de optie om weer 100% ziek te melden. Maar ook als de afspraak is dat de re-integratie geheel in de ziektewet gebeurt, voelt het ook als een vorm van ziekmelden als je je moet afmelden omdat het niet meer gaat. Ik kan me vergissen maar volgens mij gaat DAAR de vraag over, niet over het reintegratie traject in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Summo, klopt inderdaad. Mijn vraag was inderdaad feitelijk heel eenvoudig. Mag je je tijdens reïntegratie opnieuw ziekmelden/afmelden op het moment dat het niet gaat? En heeft dit consequenties?
tinus1969
3 jaar geleden
@Computoon, enerzijds vin ik je advies verstandig ('i andere werk niet beter'), aan de andere kant leg je de bal nu wel exclusief bij de werknemer zonder je af te vragen wat realistisch is. Vooral omdat solliciteren terwijl je ziek bent, bijzonder lastig is.
Je kunt je niet ziek melden want dat ben je al. Wel kun je aangeven dat het re integratieplan in de praktijk niet realistisch is. Ga zsm praten met al je artsen/hulpverleners, zodat je ook inhoudelijk sterk staat