Hoe besmettelijk is het ebolavirus ten opzichte van corona?

Het ebolavirus is sinds kort weer terug in Afrika. Nu komt een virus nooit uit, maar met corona erbij wordt het nog eens extra lastig. Ebola zich destijds nooit verder heeft ontwikkeld tot een pandemie. Hoe besmettelijk is ebola eigenlijk in vergelijking met corona?

3 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

Ebola is veel minder besmettelijk dan corona. Ebola vereist erg dicht contact voor een besmetting.
Corona is erg besmettelijk omdat er zoveel virus in je keel zit. Dus je kunt het gemakkelijk krijgen door met iemand te spreken, wat niet het geval is bij ebola.

Ebola is echter wel veel dodelijker dan het corona.
SimonV
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Overigens is 'hoe besmettelijk' niet het belangrijkste aspect. Ebola infecties veroorzaken vrijwel altijd ziekte, waardoor stiekeme verspreiding (zoals bij het Coronavirus) niet voorkomt. Dit maakt ook bestrijding veel makkelijker, omdat je alle besmette personen kunt traceren.