Mag je een kind met waterpokken gewoon naar school laten gaan, of is dat ethisch niet verantwoord?

Ik kom er nu net achter dat er bij mijn dochtertje het ene na het andere waterpokje op het lijfje doorbreekt. Ik weet natuurlijk niet hoe ze zich morgenochtend voelt, maar zou ze in principe gewoon naar school kunnen gaan als ze wil en er verder niet ziek van is? De kans is namelijk heel groot dat ze ook juist in diezelfde klas besmet is geraakt.

Ik kan er in het schoolgidsje niets over lezen hoe de school zich hierin opstelt, dus dat is de reden waarom ik de vraag hier stel. wat zouden jullie doen? Mijn eigen gevoel zegt dat ze gewoon naar school kan...Maar ja om nu als een hork over te komen op de rest van de klas haha..

De pokken zitten (nog) niet in haar gezichtje, dus overdracht via vocht uit de blaasjes lijkt me een kleine kans. Als ze nu nog netjes d'r neus snuit in een zakdoekje en haar handjes wast, zal het toch allemaal wel meevallen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
22.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder kind moet er ooit aan geloven. Een leraar fysiologie, die ook arts is, heeft ooit tijdens de les verteld, dat hij zijn kinderen juist naar kinderen bracht die het hadden. Dan zijn ze er vanaf en bouwen ze een weerstand op.

Het beste antwoord

Even contact op nemen met school, wat zij ervan vinden, het is niet echt meer nodig om thuis te blijven:

-Virussen komen het lichaam binnen door mond of neus en verspreiden zich via speeksel, hoesten, niezen of de handen.
-Na besmetting duurt het een tot twee weken voordat het kind ziek wordt
-Het kind kan anderen al besmetten voordat het vlekjes heeft; de meeste kinderen voelen zich dan al niet lekker en kunnen koorts hebben.
-Kinderen in een klas of groep zijn dus vaak al besmet voor de ziekte zichtbaar is; besmetting wordt niet voorkomen door een kind met vlekjes thuis te houden.
-Let erop dat een kind met een vlekjesziekte niet in de buurt van een zwangere komt. Breng bezoek er vantevoren van op de hoogte dat het kind een besmettelijke ziekte heeft.
- Kinderen die een kinderziekte eerder hebben gehad of daartegen zijn ingeent, hebben weerstand opgebouwd en krijgen die ziekte niet meer of alleen in milde vorm.

Hou haar natuurlijk wel in de gaten, als ze aangeeft zich niet lekker te voelen dan fijn thuis blijven.
Hou ook verhoging of koorts in de gaten.
Hou haar nageltjes kort en schoon en zorg ervoor dat ze zich niet krabt, hierdoor verergert de jeuk en kunnen infecties en littekens ontstaan.
Koop eventueel lotio alba tegen de jeuk, smeer deze vloeistof echter niet op open wondjes.
(mijn moeder heeft mij vroeger helemaal ingepoeierd met menthol poeder, dit is een middeltje uit "grootmoeders tijd" maar werkt nog steeds erg effectief!)
Als ze blaasjes in de mond krijgt (deze kunnen bij waterpokken pijnlijk zijn. Geef dan een waterijsje of koud drinken om de pijn te verzachten.
Als ze zich erg naar voelt kun je haar eventueel paracetamol geven.

Na enkele dagen verdrogen de blaasjes tot korstjes, hou er rekening mee dat het tot 2 weken kan duren voor alle korstjes verdwenen zijn.

Mocht ze erg ziek worden of u vertrouwd het niet, meteen de huisarts bellen en staan op een afspraak (laat u niet afschepen door een assistente). Hier is de dokter namelijk voor, al is het alleen maar om u gerust te stellen!

Veel beterschap voor uw dochter de komende tijd.
En u veel succes met verplegen ;-)

Muffin05.
(PS, mocht ze zich erg ziek voelen, kunt u er ook nog een spelletje van maken om haar af te leiden.........tel de stipjes........ga er met zijn 2en voor zitten en kijk wie in een bepaalde tijd de meeste stipjes heeft geteld.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou morgenochtend even naar de school bellen, om te vragen hoe zij hier mee om gaan. Dan weet je zeker dat je niet als een hork overkomt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je dochtertje mag gewoon naar school als ze zich niet te ziek voelt. Het is niet zinvol kinderen met waterpokken thuis te houden van het kinderdagverblijf of school. Besmetting heeft immers al plaatsgevonden vóór de blaasjes ontstaan.

Kindercentra en scholen kunnen echter hun eigen regels hanteren. Zo hanteert de KLM de regel dat kinderen met waterpokken niet in het vliegtuig mee mogen reizen zolang de blaasjes niet zijn ingedroogd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Die KLM-regel is logisch omdat veel buitenlanders veel zieker van de waterpokken worden dan Nederlanders. Ik had Arubaanse leerlingen op de middelbare school die 3 weken hondsberoerd waren van die dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt stippel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, de besmetting vind al eerder plaats dus is het al overgedragen.
Bij ons op school mogen kinderen daarom ook gewoon naar school komen, maar dit is per school verschillend.
lekker thuis houden, als de blaasjes open gaan is het besmettelijk en de kans dat andere kinderen het krijgen groot. ook al zit het niet in het gezicht, kinderen zitten aan elkaar en spelen samen in de zandbak of op de klimrek en zal het toch overgedragen worden. Maar wat ik als grootste reden vind dat ze thuis moeten blijven is dat je kindje veel jeuk gaat krijgen en dat die liever bij zijn moeder is die hem verzorgt en niet de juffrouw of meester er mee word opgescheept.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waterpokken is een besmettelijke ziekte, uw kind mag daarmee niet naar school, niet alleen omdat het andere kinderen kan aansteken maar ze kan er ook behoorlijk ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, jonge kinderen zijn ziek voordat ze blaasjes krijgen. Als de blaasjes komen zijn ze meestal een paar dagen licht koortsig en hangerig geweest en is het ergste voor hen zelf al voorbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stippel; Dat is wat er ook gebeurd is, vorige week de hele week hangerig een beetje koorts maar het leek allemaal niet door te breken. Nu voelt ze zich perfect en heeft geen koorts maar alleen die blaasjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen zijn niet zo ziek van waterpokken. Het is enkel lastig door de jeuk van de blaasjes.