Hoe komt het dat er juist in oude achterstandswijken zoveel kinderen lijden aan loodvergiftiging?

Wereldwijd hebben zo'n 800 miljoen kinderen te veel lood in hun bloed, concluderen kinderrechtenorganisatie Unicef en milieuorganisatie Pure Earth na analyse van internationale gezondheidsdata. Dat is ongeveer een derde van alle kinderen.
De meeste loodvergiftigingen komen voor in Zuid-Azië en delen van Afrika. Ze worden veroorzaakt door onder meer loden waterleidingen en illegale recycling van bijvoorbeeld accu's, zegt Unicef. Ook in West-Europa (Parijs, Marseille, Lyon, Amsterdam, Rotterdam komt het veel voor.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Rieneke1
3 jaar geleden
Oude wijken met oude leidingen?
MasterSword
3 jaar geleden
Rijken mensen hebben geld om naar de rechter te stappen als de hoofdleiding van lood is,
ze kunnen de waterleidingen in hun eigen woning makkelijk vervangen.
Achterstandswijken die kunnen niet makkelijk voor zichzelf opkomen,
en laten de waterleidingen in hun woningen zo als het is.
( veel hebben zelfs geen idee dat water leiding van lood ongezond zijn. ) Maar 800 miljoen kinderen dat is wel een serieus probleem,
daar moet meer aandacht voor komen. Ze moeten bij mensenrechten recht op water updaten naar:
recht op schoon gezond water. niemand wilt te vroeg het loodje leggen, ook niet door het water.
ronron1212
3 jaar geleden
@MasterSword in Nederland zijn ook nog genoeg woningen met lood als waterleiding dit is al heel lang bekend maar de woningbouwverenigingen zijn nog al traag. Bewoners weten dat en drinken dus vaak water uit een fles. Of ze geld hebben of niet doet er dus niet toe zelf kunnen en mogen ze die leidingen niet vervangen.
crispy
3 jaar geleden
Lijkt me een beetje vragen naar de bekende weg. Je hebt het over oude achterstandswijken, en dat impliceert ook dat het hier gaat om oud type waterleidingen waar veel lood in is verwerkt.

Antwoorden (2)

Als je dagelijks met lood in aanraking komt, kun je loodvergiftiging krijgen. Met symptomen als anorexia, misselijkheid, constipatie en hoofdpijn. En erger: heftige buikpijnen (loodkolieken), spierslapte en extreme vermoeidheid, soms zelfs verlammingen. Het centrale zenuwstelsel kan worden aangetast en delirium en coma kunnen optreden.
Tot in de jaren dertig van de vorige eeuw werd veel lood gebruikt in verf bij schilderwerk in woningen. Door inademing ontstond loodvergiftiging. De Veiligheidswet 1934 en het Veiligheidsbesluit 1938 hebben het gebruik van deze loodhoudende verven in Nederland aanzienlijk teruggedrongen.
Ook werd veel lood gebruikt in waterleidingbuizen - met als gevolg kans op loodvergiftiging voor degenen die in huizen woonden met deze loden buizen.
In oude achterstandswijken kan in woningen nog lood worden aangetroffen.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda
Je vergeet, dat loodhoudende verf door de loodcarbonaat en loodoxide erg zoet smaakt en daar zijn kinderen gek op. Juist in oude achterstandswijken wordt de afwijking van verf eten ontwikkeld.
SentWierda
3 jaar geleden
@elder161. Mooie aanvulling!
Omdat zij vaker in huizen wonen met afbladderende verf. Vaak staan die woningen ook in de buurt waar veel verkeer en luchtvervuiling voorkomt.