Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er bij een verborgen open ruggetje atypische symptomen bekend vanaf de borst naar de schedel?

Dus geen symptomen richting bekken, benen etc.
Echt symptomen in bijvoorbeeld het gezicht (geen waterhoofd, dat is typisch), handen etc.
Ik hoor het graag.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K
SimonV
2 jaar geleden
Bij spina bifida kan er sprake zijn van een waterhoofd. Waarom denk je dat dit bij spina bifida occulta ook zo is?
https://blijverwachtenwordtverdriet.be/afwijkingen-bij-de-baby/structurele-afwijkingen/spina-bifida/ Zoeken op
“spina bifida occulta” “atypical symptoms”
“spina bifida occulta” “symptoms”
levert verder weinig relevants op.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
In mijn hele directe omgeving is iemand gediagnosticeerd met een verborgen variant.
Nu heeft deze persoon ook vanaf de geboorte atypische symptomen die wellicht gekoppeld kunnen worden aan de verborgen variant.
Op internet vind ik hier niks over. Wel vanaf de middel naar de voeten. Wellicht heeft een revalidatie-, of andere arts toch iets gepubliceerd.
Of een fysiotherapeut, of andere therapeut….

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Veel mensen met een verborgen open ruggetje (spina bifida occulta) weten niet dat ze het hebben, omdat de aandoening in de meeste gevallen asymptomatisch is. Volgens de Spina Bifida Association heeft 10 tot 20 procent van de mensen een verborgen open rug.

Bij spina bifida kan soms sprake zijn van ongecontroleerde oogbewegingen. Spina bifida occulta is de mildste vorm van spina bifida. In occulta is het buitenste deel van sommige wervels niet volledig gesloten. De spleten in de wervels zijn zo klein dat het ruggenmerg niet uitsteekt.
Er bestaat dus een kleine kans dat ongecontroleerde oogbewegingen ook een asymptomatisch verschijnsel van het verborgen open ruggetje zijn.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding