Kunnen tienermeisjes ook borstkanker krijgen?

Ik heb ooit gehoord van 20- jarige vrouw met borstkanker, wat als zeer jong werd aangemerkt. Maar kan een jong meisje van pakweg 15 jaar het ook krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
38K
Ritsuka
9 jaar geleden
heb je het vermoeden dat je dit hebt? de kans is er wel, maar is heel erg klein.
Als je je zorgen maakt, ga naar je huisarts.
Rieneke1
9 jaar geleden
http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/kanker/borstkanker/omvang/
Antoni
9 jaar geleden
@Ritsuka, volgens haar profiel http://www.goeievraag.nl/profiel/Larah is de vraagstelster 39 jaar, dus de vraag is niet direct op haar van toepassing. Misschien geldt je advies dus overigens wel voor een familielid of bekende van haar. Vraagstelster kan die betrokkene altijd adviseren naar haar huisarts te gaan of met haar meegaan naar die huisarts.
Ritsuka
9 jaar geleden
ik kijk eigenlijk nooit naar de leeftijd die in het profiel vermeld staat.
Maar het advies blijft verder eigenlijk hetzelfde, bij zorgen naar de huisarts, die kan beter je vragen beantwoorden.
Castle
9 jaar geleden
Elke meid/vrouw kan borstkanker krijgen. Het is alleen meer voorkomend tussen 30 en 59 jaar. Het komt bij 15-jarige niet zo veel voor. Echter is een controle hierop altijd beter. Als er iets is dan is het beter in een vroeg stadium dit te ontdekken. Bij twijfel dus een dokter raadplegen.
ronron1212
9 jaar geleden
Zelfs jongens of mannen kunnen het krijgen.

Het beste antwoord

Het kan, maar in de praktijk komt het vrijwel niet voor. De kans op het krijgen van borstkanker neemt toe met de leeftijd en borstkanker komt vooral voor bij vrouwen die ouder zijn dan 45. De vrouwen die op jonge leeftijd borstkanker krijgen, dan hebben we het over vrouwen onder de 30 à 35, zijn (vrijwel?) allemaal erfelijk belast. Dat betekent dat borstkanker voorkomt in hun familie en dat zij het gen dat dit veroorzaakt, hebben geërfd.

Als je kijkt naar de statistieken, dan zie je bijvoorbeeld dat er in 2008 in heel Nederland 2 vrouwen waren in de leeftijdsgroep van 15-19 jaar die borstkanker kregen (zie bron 1). Dat is zo weinig dat dit zich vertaalt in een percentage van 0,000. Als je verder ziet hoe de kans op borstkanker toeneemt met het stijgen van de leeftijd (voor 20-24 jarigen waren het er 11: 0,02 per 1000 dus 0,002%) dan waren die twee vrouwen in de leeftijdsgroep 15-19 die borstkanker kregen in 2008 waarschijnlijk 18 of 19 en geen 15 of 16.

Ik heb niet van alle jaren data gevonden, maar in 2011 waren er 0 vrouwen in de leeftijdsgroep van 15-19 die borstkanker kregen (bron 2). Bij de groep 10-14 is het aantal in alle statistieken nul, dus de kans dat een meisje van 15 borstkanker krijgt, is *bijna* niet reëel te noemen. Dat geldt zéker als er geen familiegeschiedenis van borstkanker is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op elke leeftijd kan er helaas een dergelijke mutatie ontstaan.
Op jongere leeftijd lijkt de kans mij wat kleiner, omdat er dan nog minder borstweefsel aanwezig is.
Maar er blijft altijd een kleine kans, op welke leeftijd je ook bent. Jongens/mannen kunnen ook borstkanker krijgen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord, nog een kleine extra aanvulling: Op jongere leeftijd (voor 40 ongeveer) zal het in de regel om genetisch belaste kanker gaan, erfelijke kanker dus. (Vaak geassocieerd met een mutatie in het BRCA gen in het geval van borst/ovariumkanker). Het is zeer zeer zeldzaam om op die leeftijd een kanker te krijgen die niet erfelijk of embryonaal belast is.
De kans is ook veel kleiner omdat kanker een seriereactie is. Zie het als een grote kroonluchter die aan verschillende kabels vast hangt. Er kunnen een aantal kabels losgeknipt worden zonder direct gevaar, daarna wordt ie instabiel (voorstadium) en daarna valt de kroonluchter (kanker). Deze 'mutaties' gebeuren niet allemaal op 1 jaar, maar over vaak tientallen jaren. Bij jonge dames in de puberteit worden soms toch knobbeltjes in de borst gevoeld, deze zijn dan vaak afkomstig van groeischijven en niet van borstkanker. Natuurlijk kan het ook in een uitzonderlijke situatie borstkanker zijn.