Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kunnen tienermeisjes ook borstkanker krijgen?

Ik heb ooit gehoord van 20- jarige vrouw met borstkanker, wat als zeer jong werd aangemerkt. Maar kan een jong meisje van pakweg 15 jaar het ook krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het kan, maar in de praktijk komt het vrijwel niet voor. De kans op het krijgen van borstkanker neemt toe met de leeftijd en borstkanker komt vooral voor bij vrouwen die ouder zijn dan 45. De vrouwen die op jonge leeftijd borstkanker krijgen, dan hebben we het over vrouwen onder de 30 à 35, zijn (vrijwel?) allemaal erfelijk belast. Dat betekent dat borstkanker voorkomt in hun familie en dat zij het gen dat dit veroorzaakt, hebben geërfd. Als je kijkt naar de statistieken, dan zie je bijvoorbeeld dat er in 2008 in heel Nederland 2 vrouwen waren in de leeftijdsgroep van 15-19 jaar die borstkanker kregen (zie bron 1). Dat is zo weinig dat dit zich vertaalt in een percentage van 0,000. Als je verder ziet hoe de kans op borstkanker toeneemt met het stijgen van de leeftijd (voor 20-24 jarigen waren het er 11: 0,02 per 1000 dus 0,002%) dan waren die twee vrouwen in de leeftijdsgroep 15-19 die borstkanker kregen in 2008 waarschijnlijk 18 of 19 en geen 15 of 16. Ik heb niet van alle jaren data gevonden, maar in 2011 waren er 0 vrouwen in de leeftijdsgroep van 15-19 die borstkanker kregen (bron 2). Bij de groep 10-14 is het aantal in alle statistieken nul, dus de kans dat een meisje van 15 borstkanker krijgt, is *bijna* niet reëel te noemen. Dat geldt zéker als er geen familiegeschiedenis van borstkanker is.

Bronnen:
http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-e...
http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-e...

Op elke leeftijd kan er helaas een dergelijke mutatie ontstaan. Op jongere leeftijd lijkt de kans mij wat kleiner, omdat er dan nog minder borstweefsel aanwezig is. Maar er blijft altijd een kleine kans, op welke leeftijd je ook bent. Jongens/mannen kunnen ook borstkanker krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100