Hoe noemt die ziekte waarbij een rood lijntje door je lichaam loopt en als die bij je hart zit ga je dood?

Ik denk dat je dat kan krijgen als je geprikt wordt door roest ijzer ofzo.
Er start ergens zoals bv. Je pols een rood lijntje te lopen en als die bij je hart zit ga je dood. Hoe heet deze ziekte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
2.9K

Antwoorden (2)

Dat is bloedvergiftiging.

Toegevoegd na 2 minuten:
De medische naam is sepsis.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sepsis wordt populair wel kort door de bocht wel bloedvergiftiging genoemd maar is wat anders zeker niet iets met rode lijntjes . Wat is het een zeg reactie van het lichaam op het residu ( afval ) van bacteriën met als mogelijk gevolg totale orgaan uitval vaak nieren longen enz met vaak de dood als gevolg indien niet snel herkend . Patiënt wordt kunstmatig beademing toe gediend en vaak kunstmatig in coma gebracht ( diepe slaap ) om verdere stress van het lichaam te beperken . Dat is sepsis .
Waarschijnlijk wordt een oppervlakkige flebitis bedoeld, aderontsteking. Dit wordt behandeld met rust, been hoog (daar zit het vaak, of op de plek waar een infuusnaald zit) en evt. pijnstilling. Je gaat er niet dood aan. Het is een oud horrorverhaal, maar het klopt niet.