is het waar dat je dan gedoucht bent en dan met natte haren naar buiten gaat en dat je dan een longontsteking krijgt?

Dit is een algemeene vraag .

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Antwoorden (3)

Kouvatten bestaat niet...

En dat je niet op een koude grond moet gaan zitten en niet met blote voeten door het huis moet lopen, allemaal vanuit de gedachte dat je er ziek van wordt.

Maar je krijgt helemaal geen longontsteking van kou, een koude grond is geen oorzaak van blaasontsteking en regen, natte haren of sokken zijn niet de oorzaak van een hoestbui, (Mexicaanse) griep of verkoudheid. Maar wat is de oorzaak dan wel? Ooit van de verschijnselen bacteriën en virussen gehoord? ZIj zijn de boosdoeners
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toevallig geef ik net antwoord aan een ander die een dergelijke vraag stelde in andere vorm.

De influenza virussen worden in heel kleine waterdruppeltjes verspreid. Als iemand met griep niest of hoest, worden deze druppeltjes de lucht ingeblazen, tot op wel 9 meter afstand! Grote kans dat een voorbijganger virusdeeltjes binnenkrijgt via de neus, mond of ogen en via de huid (b.v. door het aanraken van iemand die net in zijn hand heeft gehoest of geniest. Het advies wordt dan ook gegeven om niet in uw handen te niezen, maar in de ellebogen. Vermeid de aanraking van winkelwagens, railingen van (rol)trappen, deurklinken, liftknopjes enzv.

Zodra het virus in het lichaam zit, begint de vermeerdering van de virusdeeltjes. De symptomen van de infectie beginnen 1 tot 3 dagen daarna.
Iemand die geïnfecteerd is met het virus kan tot ongeveer één week andere mensen besmetten. Niet door de kou dus. De virussen kunnen zich echter wel veel makkelijker verpláátsen en dus verspreiden door koele en dus dunnere lucht.

Er zijn honderden varianten van dit soort virussen. Of je ook werkelijk verkouden wordt hangt af van je weerstand en conditie op dat moment.

http://www.rubriek.nl/gezondheid/verschil_griep_verkoudheid.php
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/45260-besmetting-griepvirus-voorkomen.html
https://www.degrotegriepmeting.nl/nl/over-griep/veelgestelde-vragen/
http://www.plusonline.nl/gezondheid/artikelen/artikel/484/griep-hoe-voorkom-je-besmetting

Toegevoegd na 3 minuten:
Het antwoord op je vraag is dus, nee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, maar als het heel koud is en je haren bevriezen, dan kunnen ze wel afknappen.

Als je hoofdhuid koud is, zijn je longen niet aangetast. Dus het is gewoon onzin.