ATG of Stamceltransplantatie ?

Ik heb dus aplastische anemie heb keuze uit 2 behandelingen ATG of Stamceltransplantatie.
ik ben er zelf nog niet uit welke behandeling.
Weet iemand welke voordele en nadelen deze behandelingen hebben ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2K

Het beste antwoord

TG is een gezuiverd diereneiwit dat reageert op specifieke cellen van het menselijk immuunsysteem, de zgn. T-lymfocyten.
ATG wordt gemaakt door eerst bloed af te nemen bij de mens en dit bloed te zuiveren. De gezuiverde lymfocyten worden geïnjecteerd bij een dier, meestal een paard. Dit proces kun je vergelijken met een vaccinatie. Wanneer je een vaccinatie krijgt dan herkent jouw lichaam het als vreemd of onbekend.
Je eigen immuunsysteem reageert dan door de aanval in te zetten tegen dit vreemde materiaal door antistoffen en proteïnen te produceren. Dit vormt dan een bepaalde constructie die het vreemde materiaal zal kunnen herkennen en kan vernietigen.
Op deze manier zal het paard de menselijke lymfocyten ook herkennen als vreemd en zal antistoffen gaan aanmaken tegen de indringer. Deze antistoffen worden uit het paardenbloed gehaald, geïsoleerd en bewerkt, en daarna in de menselijke bloedbaan gebracht.
De paarden antistoffen vernietigen vervolgens de menselijke T-cellen, die verantwoordelijk zijn voor de afbraak van de stamcellen.
Omdat een deel van de afweer door de ATG wordt vernietigd zal de patiënt geïsoleerd moeten liggen. ATG wordt vaak gecombineerd met cyclosporine. Dit wordt als tablet ingenomen. De cyclosporine kapselt vervolgens nieuwe T-cellen in, zodat deze het gedrag van de oude T-cellen niet kopiëren. De behandeling met cyclosporine duurt enkele maanden. Bijwerkingen hiervan zijn o.a. hoge bloeddruk, tandvleeszwelling en een gestoorde nierfunctie. De behandeling met ATG en cyclosporine heeft als risico dat, met name in het begin, de patiënt een verhoogde kans heeft op infecties. Dit betekent dat de patiënt als hij thuis is en koorts heeft direct contact op moet nemen met het ziekenhuis.
Kans op slagen is 30% wel met deze behandeling

Kans op 80 tot 85% slagen met stamceltransplantatie indien je donor kan hebben van broer of zus anders is het 70 tot 75% kan van slagen.

Stamceltransplantatie is dat het lichaam wordt plat gelegd met chemo en je krijgt daar ook de ATG kuur bij. daarna worden de stamcellen via infuus (katheter) dus ingediend.
Deze donor cellen zullen naar het beenmerg gaan en daar zullen ze zich vestigen. Deze zullen dan zelfstandig gaan groeien en die zorgen dan voor de nieuwe aanmaak van bloedcellen. Je wordt wel in een steriele kamer op gesloten. Indien alles goed verloopt zal ja daarna toch een redelijke lange periode steriel moeten gaan leven.
wordt vervolgd

Toegevoegd na 1 minuut:
zie reacties te weinig plaats
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet wel zeggen dat het wel een gevaarlijk proces is , tijdens het neer leggen van het lichaam mag je niets op doen ook bezoek moet beperkt worden en masker op hebben beetje ingepakt zijn om je te bezoeken het is dus zeer gevaarlijk als je ziek wordt want je hebt gene immuunsysteem meer. Kans op overlijden zit er altijd wel in 1 tot 2 op 10 , heb je een goede donor zoals je zus broer komt dit in de meeste gevallen wel goed.
heb website bij vermeld waar je lotgenoten kan vinden en veel uitleg. heb zelf aplastische anemie achter de rug en het is geslaagd met donor van mijn zus dus er is echt hoop niet opgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ritchie: we waren samen aan het typen. Als ik eerst jouw antwoord had gelezen, had ik geen moeite meer gedaan, want vollediger kan niet :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o geen probleem hoor, kan gebeuren he
hartelijk dank dat je mijn antwoord goed vind
Heb het ook zelf mogen doorstaan en onderzoek naar gevoerd ook ben ik zelfstudie aan het doen op dat bepaalde ziekte.

Andere antwoorden (1)

Sommige geneesmiddelen kunnen ervoor zorgen dat het lichaam niet langer de eigen cellen aanvalt en vernietigt (bijvoorbeeld een combinatie van antithymocyte globuline (ATG), ciclosporine, en methylprednisolon).
Het kan soms een paar maanden duren voor deze geneesmiddelen effect hebben, maar áls de aantallen bloedcellen stijgen, verminderen de symptomen. De geneesmiddelen moeten vaak langdurig gebruikt worden en kunnen de ziekte niet genezen. Dit kan een nadeel zijn.

Stamceltransplantatie
De enige manier om te genezen van aplastische anemie, is door het ondergaan van een stamceltransplantatie (SCT). Niet iedereen komt in aanmerking voor een SCT. De voorbereidende behandelingen zijn voor oudere patiënten of patiënten met een slechte algehele conditie, vaak een te zware belasting. Dit kan dus ook een nadeel zijn.

Samen met je behandelende arts moet je eigenlijk zelf uitzoeken wat voor jou het beste is.

Sterkte nog!