Het hangt van de oorzaak van de shock af. Naargelang de oorzaak verdelen we shock in hypovolemisch, cardiogeen, obstructief en distributief.
Bij een cardiogene shock kan iemand binnen enkele minuten overlijden.

De prognose van shock hangt dus af van de onderliggende oorzaak en de aard en omvang van gelijktijdige problemen. Vaak kan een shock goed behandeld worden.
Septische shock, vooral septische shock waarbij de behandeling wordt uitgesteld of de antimicrobiële geneesmiddelen niet effectief zijn, heeft een sterftecijfer tussen 30% en 80%; cardiogene shock heeft een sterftecijfer van 70% tot 90%, hoewel snelle behandeling met vasopressoren en inotrope geneesmiddelen, hartchirurgie en het gebruik van hulpmiddelen de mortaliteit kan verlagen.
SimonV
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Het probleem is, dat shock niet één ziekte ofzo is, maar een verzamelnaam van nogal verschillende verschijnselen.