Welk drankje is het minst belastend te drinken voordat je een darmonderzoek moet ondergaan? Zie uitleg

Ik moet een darmonderzoek ondergaan waar ik enorm tegenop zie. Omdat ik een vorm van autisme heb ben ik extreem angstig voor dit onderzoek. Afgelopen jaar hebben ze al 3x dit onderzoek bij mij proberen te doen maar het is elke keer misgegaan waardoor het onderzoek op het laatste moment is afgeblazen. Omdat ik zo angstig ben zullen ze het dit keer onder algehele narcose doen. Echter zit ik nog wel met een probleem betreft de voorbereidingen, het laxeren de dag voor het onderzoek. Ik heb ontzettend veel moeite met het drinken van (medicijn)drankjes. Hierdoor moet ik bij het kleinste slokje al kokhalzen en soms ook overgeven.Ze hebben mij een keer Cleanprep proberen te geven via een sonde zodat ik niet hoefde te drinken maar na 4 keer proberen de sonde in te brengen hebben ze het onderzoek gestaakt. Ze kregen de sonde er maar niet in en als ze het slangetje terug trokken zat er ook bloed aan dus ze hebben waarschijnlijk ook iets geraakt. Dit was voor mijn heel erg traumatisch en ik was ook zo overstuur/verdrietig dat ze het onderzoek hebben gestopt.
Ik heb een keer Moviprep gedronken, hier heb ik in totaal 15 uur over gedaan om het weg te krijgen. Door een verkeerde voorlichting van het ziekenhuis heb ik alles voor niks gedaan en kon het onderzoek weer niet doorgaan. Weten jullie misschien een drankje wat niet zo vies is of makkelijker is om weg te krijgen of een andere manier van laxeren? Phosphoral wil mijn internist niet voorschrijven omdat het minder veilig is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.9K

Het beste antwoord

Toch wordt Phosphoral nog wel eens voorgeschreven. Maar wij kennen natuurlijk jouw ziektegeschiedenis niet. Is X-preap een optie? Dat is wat stroperig, zoet, en je hebt er lang niet zoveel van nodig als moviprep. Daarvan is 1 ml per kilo lichaamsgewicht nodig bij colonlavage (dus ledigen van de complete darm) dus dan heb je het over enkele tientallen milliliters.

Maar ik zie bij de trefwoorden 'Crohn' staan, en geloof niet dat dit een veilig middel is wanneer er ontstekingen zijn in de darmen. Het zou dus goed kunnen dat dit geen optie is voor jou.

Moviprep is inderdaad de meest veilige optie, en bij mensen die moeite hebben het te drinken, is een neusmaagsonde vaak minder belastend. Is het een optie dat je zelf - onder begeleiding - de sonde inbrengt? Ik heb een tijdje sondevoeding gehad, en bij de eerste keer wisselen van de sonde waren ze zo aan 't klooien, dat ik op den duur voorstelde dat ik 'm zelf in zou brengen. Dat ging in één keer goed. Het fijne daaraan is dat je precies voelt wat je doet, en dus veel beter de doorgang van de neus naar de keel kunt vinden dan wanneer iemand anders dat moet doen. Voor een ander is het blind zoeken en een beetje prikken om te zien of hij doorglijdt, voor jezelf is het een kwestie van wéten, omdat je direct voelt waar je zit en in welke richting je moet. Ik ken jou natuurlijk niet, ik breng zelf voortaan veel liever een sonde zelf in dan dat ik 't aan anderen overlaat, maar weet dat er ook mensen zijn die gruwelen bij de gedachte alleen. Een andere mogelijkheid zou zijn dat ze de sonde inbrengen na sedatie, maar dan zou je twee keer in twee dagen onder zeil moeten, dus dat lijkt me niet de beste optie.

Andere optie: voor zover ik weet zijn er geen laxeerPILLEN met de eigenschappen dat je het voor dit doeleinde kunt gebruiken. De meeste pillen vallen daarbij onder de contactlaxantia, dus irriteren je darmslijmvlies. Dat lijkt me geen optie als phosphoral dat ook niet is. Wat je nog zou kunnen proberen, is overleggen met je apotheker of het mogelijk is om capsules te maken van de moviprep-poeder. Dan MOET je er genoeg bij drinken, want het is niet voor niets dat die poeder normaal gesproken in water wordt opgelost. Ook denk ik dat je dan wel een heel rijtje capsules krijgt, maar wellicht slik je die makkelijker weg dan het drankje? Apothekers maken regelmatig op aanvraag zelf-bereide medicatie, de technische middelen zijn er in elk geval. Of het bij dit middel wenselijk is, weet de apotheker.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nav het antwoord hieronder wil ik nog toevoegen dat ik uiteraard bedoel dat je dit soort suggesties met je arts overlegt, en niet dat je zelf dingen gaat uitproberen. Maar ik ging er eigenlijk vanuit dat je de vraag ook stelde met dat doel, dus om suggesties aan je arts voor te kunnen leggen en dan te horen of dat in jouw geval kan of niet.

Andere antwoorden (3)

Ja het is bijna niet te doen,dat drankje.Maar voor het onderzoek moet je hele maal leeg zijn,ik zou het niet aan durven om iets anders te nemen als wat de dokter voorschrijft.Stel je ben niet hele maal leeg,dan wordt het weer afgeblazen.
Zelf deed ik limonade siroop in het drankje, en dat ging prima,neem tussen door een paar pepermuntjes, dat haalt de vieze smaak weg.
Hoop voor je dat het dat het gaat lukken.
12 jaar geleden
Deze vraag en antwoorden zijn ongepast, omdat ze gevaarlijk en zelfs dodelijk kunnen zijn. Bijvoorbeeld, je mag nooit melkproducten gebruiken voor een colononderzoek. Als de ziekte van Crohn in het geding is, dan moet je helemaal oppassen met middelen die de maag en darmen als doelgebied hebben.

Vragenstelsster 'loopt' waarschijnlijk bij een internist/oncoloog en die heeft altijd een paar verpleegkundigen rondlopen, die zich met de problematiek van patienten bezighouden. Ga naar het ziekenhuis mogen en vraag aan de balieafdeling of je die verpleegkundige direct kan spreken en ga daar niet weg voordat je gerustgesteld bent, maar geen ruzie maken.

Bedenk wel, dat zowel Cleanprep als Moviprep smerig zijn en dat bijna iedereen evenveel moeite heeft als jij.. Ik heb het al meer dan 10 keer geslikt en moet volgende week weer. Ook ik moet kokhalzen, braken en vloeken Mijn partner helpt mij er doorheen door samen te drinken. Hij thee, ik moviprep. We voeren samen een vies toneelspelletje op. Houdt je precies aan de voorschriften, anders zien ze bij het onderzoek dingen over het hoofd.
De eerste twee jaren hebben ze bij mij door miscommunicatie en laxeerproblemen een darm tumor over het hoofd gezien. Drink ze inderdaad koud, zoals aangegeven, En het gaat over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er ongepast? Ik ga er vanuit dat VS deze vraag stelt om vervolgens aan haar arts te kunnen vragen of de mogelijkheden hier geopperd, in haar geval ook een optie zijn. Het is zeker niet mijn bedoeling dat zij op eigen initiatief x-preap (inderdaad ook zonder recept verkrijgbaar, helaas zou ik zeggen) gaat halen. Dat is ook één van de redenen dat ik erbij zet dat dit mogelijk in haar geval niet veilig is. Met het advies om zelf de sonde in te brengen neem ik aan dat het duidelijk is dat zij dit zou proberen onder begeleiding van een verpleegkundige of arts, en voor de suggestie om capsules te laten maken van de moviprep verwijs ik naar de apotheker. Ik zou er nog bij willen zetten dat ik uiteraard bedoel dat de opties met de behandelend arts besproken dienen te worden, maar mijn antwoord is te lang. Ik zal het toevoegen als reactie. Maar ik vind de vraag noch de antwoorden ongepast, mede omdat ik er niet vanuit ga dat vragensteller van plan was om zelf te gaan proberen met middeltjes. Ze heeft al eerder meegemaakt dat door onjuiste instructie het onderzoek niet door kon gaan, dus ik ga er vanuit dat zij wel weet dat het nogal nauw komt met de voorbereidingen voor het onderzoek. Verder zijn je suggesties uiteraard prima, maar ik vind niet dat de vraag en alle andere antwoorden hier ongepast zouden zijn.
Ook ik ben regelmatig de pineut (Colitis Ulcerosa). Ik zou toch proberen door te zetten ondanks dat het erg vies is. Goed je mond spoelen tussen elke slok door en eventueel een mondspray gebruiken. Je moet maar zo denken, 1 dagje vervelend maar daarna is er opheldering en dat geeft weer rust! ;) Heel veel sterkte!