Waarom geen alcohol drinken bij de ziekte van Crohn?

Hallo.
Ik heb ff een vraag.
Toen ik 14 werdt kreeg ik te horen dat ik de ZvC (ziekte van crohn) heb. Nu ben ik 16 jaar en op die leeftijd gaat iedereen vragen of je een biertje wil. Ik zeg nee en begin uit te leggen waarom niet, maar dan vragen zei weer "wat doet het dan bij je als je alcohol drinkt." Nu weet ik nooit goed wat ik hierop moet zeggen. Ik heb er nooit echt wat van gehoord. Zouden mensen die een artikel hebben gevonden, er ervaring mee hebben gehad of gewoon het antwoord weten a.u.b. even kunnen reageren.
Alvast bedankt
Sondeboy

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
11.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt zeggen dat je je dan erg beroerd en misselijk voelt.

Het beste antwoord

Het is niet zo, dat je bij de Ziekte van Crohn, alcohol moet mijden. Je moet alleen heel zorgvuldig omgaan, met wat je eet en drinkt. Maar dat zul jij vast nog véél beter weten dan ik.

Sommige patienten drinken rustig een biertje, anderen verdragen geen alcohol. Blijkbaar valt het bij jou niet goed, en dan moet je ook zeker niet gaan drinken. Ook kun je in het algemeen stellen, dat medicijnen en alcohol niet zo'n gelukkige combinatie is, en dat zelfs bij bepaalde medicijnen tegen de ZvC alcohol wordt afgeraden. Dat zou ook al een reden kunnen zijn om niet te (gaan) drinken.

Eigenlijk vind ik het niet zo nodig, dat je aan je vrienden precies moet gaan uitleggen, waarom je niet meedrinkt. Er zijn genoeg 16-jarigen die geen alcohol drinken; omdat er veel jongeren veel te veel drinken, denken we al snel dat alle jongeren veel drinken, maar dat is helemaal niet zo. Eigenlijk zou "ik vind alcohol niet lekker" genoeg moeten zijn. Je bent aan je vrienden geen verantwoording schuldig.

Vertel gewoon dat je het niet verdraagt, en dat je het daarom ook niet lekker vindt. Je kunt daar ook bij vertellen dat je andere voeding ook moet laten staan, of heel goed moet uitkijken wat je eet en drinkt. Je zou daar voorbeelden van kunnen geven. Ook zou je iets kunnen vertellen over je medicijnen, en wat er met je maag/darmen aan de hand is.

Maar eigenlijk vind ik dat het daarmee wel genoeg is, en dat je vrienden niet verder moeten zeuren, of je mee wilt drinken, en het ook niet steeds moeten vragen waarom je niet drinkt. Leg het ze één keer duidelijk uit, en zeg erbij dat ze er maar aan moeten wennen, dat jij niet drinkt.

Mijn complimenten dat je zo sterk bent, en gewoon niet drinkt. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
+
Misschien heb je iets aan deze ervaringen van lotgenoten:
http://www.ccjongeren.nl/forum/ziek-zijn/ziekte-van-crohn/20101209-alcohol-en-crohn-hoe-gaat-dit-samen
Maar ook ik zou willen zeggen: er zijn een heleboel mensen (jong en oud) die nooit alcohol drinken, gewoon omdat ze het niet lekker vinden. Laat je dus vooral niet "onder druk zetten" van vrienden die je willen overhalen om een glaasje mee te drinken...

Andere antwoorden (2)

http://www.ccuvnjong.nl/Ziekte/Vrije_tijd/Alcohol

Hier staat beschreven dat alcohol meer met de medicatie te maken heeft. Klinkt ook logischer want je lever breekt het merendeels van de alcohol af.

Als je alcohol wil nuttigen en je weet dat je er niet goed tegen kunt drink dan met mate en drink het in combinatie met veel water, denk aan zo'n 2 glazen. Dit bevorderd de afbraak van de alcohol en is goed voor de zuivering van je bloed. Maar dot voorkomt niet dat je je slecht voelt door de alcohol! Want dan zul je toch echt weer moeten wachten totdat de alcohol uit je lichaam
Is en dat duurt zeker wel een paar uur.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn broer heeft ook de ziekte van crohn. Hij mag gewoon alcohol drinken alleen niet te vaak en te veel. Misschien is het slim om aan je arts te vragen wat er gebeurt als je alcohol drinkt en of je het mag drinken