Wat is het precieze verschil tussen kanker tumor en zwellingen ?

Ik denk dat de vraag duidelijk genoeg is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
5.8K

Antwoorden (4)

Een kankertumor is meestal kwaadaardig,een zwelling niet.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en bij kanker vindt een mutatie / wildgroei van de cellen plaats, als ik me niet vergis. Bij een zwellingis dit niet het geval
Dat is maar net hoe je het ziet.
In medische termen is een tumor niets anders dan een zwelling; het woord tumor is het Latijnse woord voor zwelling. Bij kanker zijn er bepaalde cellen (afhankelijk van het soort kanker) die ongeremd gaan groeien, ingroeien in andere organen en vervolgens uitzaaien. Wij spreken dan van een maligne tumor; oftewel een kwaadaardige zwelling. Bij andere soorten zwellingen (denk aan een vetbultje, of zelfs een muggenbult) wordt er gesproken van een benigne tumor; oftewel een goedaardige zwelling.
Daarnaast zijn er ook nog goedaardige zwellingen, die na verloop van tijd wel in een kwaadaardige tumor (=kanker) kunnen veranderen. Deze zijn in essentie dus geen kanker.

In het alledaagse taalgebruik wordt er echter vaak met het woord "tumor" automatisch "maligne tumor" bedoeld; het woord tumor is dan bijna synoniem voor kanker. Met het woord "zwelling" wordt dan iedere andere zwelling bedoeld, dus alle zwellingen die geen kanker zijn.
Het is dus belangrijk te beseffen, dat leken/ niet-artsen met deze drie termen vaak iets anders aanduiden dan artsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kanker kan ! Een tumor veroorzaken , die kwaad aardig is . Dus die zich zelf vermeerderd en uitzaaien kan veroorzaken . Een tumor hoeft niet direct zich zelf te vermeerderen dan noemt men de tumor goed aardig maar dat kan veranderen :( en tevens indien de tumor toch doorgroeid ( ja ook die zgn goed aardige ) kan het ( ernstig ) schade veroorzaken zelf met de dood tot gevolg vaak zitten die in het hoofd . Een zwelling is een algemene naam voor een bult of een ? Vaak dan een tijdelijke zwelling van niet ontaard weefsel dus zeg een tijdelijke dikke knie maar ook een zwelling kan dodelijk zijn ja dan weer vaak in de hersens na een sterke kneuzing :(. De woorden worden door elkaar heen gebruikt ja een kwaadaardige tumor kan een zwelling veroorzaken . Een tumor is helaas vaak een op zichzelf staand lichaam maar ook weer niet altijd ( diffuus ) ja dat zou een zwelling kunnen lijken . Raadpleeg je arts indien je twijfelt over je eigen situatie of die van je naaste de arts is de enige die je echt over jou situatie iets kan zeggen , het beste .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kanker is een kwaadaardige tumor. Hij is kwaadaardig omdat hij zich verspreid door bijv. het bloed als "vervoersmiddel" te nemen. (toevallig heb ik vandaag hier een college over gehad).
Een goedaardige tumor verspreidt zichzelf niet (dacht ik) en kan weggesneden worden.

Een kankercel is een cel die mislukt is en zichzelf verder deelt.

Toegevoegd na 2 minuten:
een zwelling is iets wat niet perse schadelijk is voor je lichaam en vaak hersteld (dacht ik).