Bultje aan onderkant van mijn rechterbal (uitwendig)

Ik ben 19 jaar en heb een klein (wit) bultje uitwendig op de onderkant van mijn rechterbalzak, ik heb op internet gekeken voor teelbalkanker. Alhoewel ik de symptomen (dof gevoel onderbuik, gezwollen ballen etc,) ben ik alsnog ontzettend bang om het wel te hebben! Ik wil (durf) niet naar de doktor te gaan. Heeft iemand ervaring/kennis met/over dat bultje kun je mij dan op de hoogte brengen? Het bultje zit er trouwens nu 2.5 week en is al wel kleiner geworden. Alvast bedankt

Toegevoegd na 44 seconden:
Ik heb de symptomen NIET

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Kimath
13 jaar geleden
het kan ook een soort puistje zijn.
Zomaar googlen op symptomen is geen goed idee. Als je het zeker wilt weten, zul je toch naar de huisarts moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En in dit geval niet eens googlen op symptomen, maar direct al uitgaan van het ergste, opzoeken welke symptomen daar bijhoren, en blijven uitgaan van het ergste als blijkt dat je die symptomen helemaal niet hebt. Wat doen sommige mensen zichzelf toch aan? In zo'n geval lijdt een mens echt het meest door het lijden dat hij vreest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even uitleggen waarom ik zo bang ben, in mijn familie zijn enkele mensen overleden aan kanker daarom ben ik heel snel bang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nicole: helpen is niet hetzelfde als mensen bevestigen in hun contraproductieve gewoontes. Zomaar googlen op symptomen ís ook echt geen goed idee, en we zouden TDTilbo erg slecht helpen als we - naast het beantwoorden van zijn concrete vraag - hem daar niet op zouden wijzen. @TDTilbo: ik kan me dat best voorstellen, daarom vind ik het ook geen probleem om je met mijn antwoord gerust te stellen. Maar kijk je wel uit dat je angst zélf geen ziekelijke vormen aanneemt? Een obsessie voorkomt geen ziekte, het zorgt er alleen voor dat je leven zónder ziekte een stuk moeilijker wordt. En echt hoor: bij twijfel niet googlen, maar gewoon een arts bezoeken. Het is niet voor niets dat artsen zo lang moeten studeren en co-schappen lopen. Als je diagnoses kon stellen via google, dan hadden die artsen wel drie colleges over zoekmachines gehad in plaats van jarenlang in de medische boeken te zitten en vervolgens nog meer jaren praktijkervaring op te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je help, echt waar

Antwoorden (3)

Een uitwendig wit bultje zit per definitie op de huid. Dat heeft *niets* te maken met teelbalkanker. Je maakt je echt zorgen om niets, dit is zoiets als je zorgen maken om kanker in je hersenen als je een puist op je voorhoofd hebt.

Wat je omschrijft, klinkt als een talgkliercyste. Dat is simpelweg een talgklier die verstopt raakt, waarop zich zo'n wit bultje vormt. Volkomen onschuldig. Maar mocht je je nog steeds zorgen maken, dan is de oplossing simpel: ga naar de huisarts, die kan er even naar kijken en je zo geruststellen.

Ga ook naar de huisarts als het bultje rood en/of pijnlijk wordt. Soms (maar niet vaak) kan zo'n talgkliercyste gaan ontsteken, in dat geval kan de huisarts hem voor je weghalen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Om nog even terug te komen op teelbalkanker, en hopelijk je zorg helemaal weg te nemen: je bent hier waarschijnlijk bang voor omdat een belangrijk symptoom een knobbeltje in de bal is. Maar let op: het gaat dan echt om een knobbeltje *in* de teelbal, niet *op* de balzak! Dat is dus iets dat je niet aan de buitenkant kunt zien, maar alleen kunt voelen als je via de balzak goed de teelbal zelf bevoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft pijn gedaan maar die pijn is nu weg en hij is kleiner geworden, hartstikke bedankt voor je reactie! Er valt 10 kilo van mijn schouders af!
Kimath
13 jaar geleden
Dikke plus, goeie uitleg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je nu maar geen zorgen gaat maken omdat je ineens 10 kilo afgevallen bent ;p
Zolang het niet groter is als 2 mm, is het waarschijnlijk gewoon een beginnend schaamhaarzakje. Niet schadelijk dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is wel groter en voldoet aan de kenmerken van de persoon boven jouw. Maar ook jij hartstikke bedankt !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat geval even naar de huisarts.
scheer je je dan is het mischien een ingegroeid haartje laten rijpen en uitknijpen