Kan je weerstand vergroten als je bv. door werk vaker ziek (verkouden griep) wordt?

Ik ken verhalen van meerdere mensen die dicht bij me staan die door nieuw werk op een kinderdagverblijf of basisschool ineens veel vaker ziek werden en een paar jaar later ineens niet meer. Ook ken ik iemand die sinds corona eigenwijs geen extra afstand neemt van mensen die verkouden zijn of zelfs griep hebben, maar hij lijkt nooit ziek meer te worden.

Ik weet dat het zeer onverstandig is om griep bewust op te zoeken en zal dat ook zeker niet willen suggereren of doen, maar ben toch nieuwsgierig geworden. Hoe kan het dat je door infectieriskant werk na een paar jaar ineens MINDER vaak ziek wordt dan voor je hier aan begon. Hoe kan het dat die vriend van mij juist door zoveel risico op te zoeken niet of amper ziek te worden? Loopt die vriend van mij risico's waar hij nu nog niets van merkt?

Ik merk dat ik dit donders interessant vind om te volgen, maar Google kan mij eigenlijk niets vertellen. Daarom vroeg ik mij af of hier kennis over is of onderzoeken over zijn gedaan.

een jaar geleden
in: Ziekten
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Nooit of amper ziek worden heeft niet zo zeer met je weerstand te maken maar is grotendeels genetisch bepaald. Iemand die nooit ziek wordt heeft hele sterke genen en heeft waarschijnlijk ook familieleden die nooit ziek worden.
Ritsuka
een jaar geleden
Factoren die kunnen helpen:
Stress verminderen
Gezond eten
Voldoende bewegen
Voldoende slapen
wilkers
een jaar geleden
Ik herhaal, hoe zit dat dan met mensen die eerst wel regelmatig ziek werden en door bepaald werk ineens heel vaak ziek werden om daarna zelden nog ziek te zijn. Heeft dat ook met genen te maken? Want die veranderen toch niet neem ik aan?

Antwoorden (1)

Je weerstand tegen ziek worden is afhankelijk van je immuunsysteem. Het immuunsysteem zorgt ervoor dat schadelijke virussen, bacteriën en andere ziekteverwekkers snel en effectief worden bestreden als die je lichaam binnenkomen. Daardoor wordt je niet echt ziek, vaak hooguit een beetje moe of verkouden omdat je lichaam dan hard bezig is de ziekteverwekkers uit te schakelen en eventuele schade te herstellen. Na een paar dagen voel je je dan weer beter.

Er zijn heel veel soorten virussen en bacteriën. Van nature heeft de mens meteen bij geboorte al een afweer tegen een deel hiervan. Afweer wil zeggen dat het lichaam in staat is de ziekteverwekkers tegen te houden, af te weren, om te voorkomen dat je er goed ziek van wordt.

Als een virus voor het eerst in het lichaam komt, is er vaak nog geen goede antistof voor. Je lichaam moet dat zelf aanmaken. Dat kost even tijd en in die tussentijd word je ziek. Als je lichaam de antistoffen heeft, moet het alsnog het virus zien uit te schakelen en je moet herstellen van de schade die het virus al heeft aangericht.

Wordt je later door hetzelfde virus besmet, dan herkent je lichaam dat als iets bekends. Er worden dan onmiddellijk de goede antistoffen aangemaakt, waardoor je nog nauwelijks (of helemaal niet) ziek meer wordt van datzelfde virus waar je eerder wel ziek van werd.

Tegen een aantal besmettelijke en ernstige ziektes krijgen kinderen al snel na geboorte een inenting. Voor andere ziektes gebeurt dat juist op oudere leeftijd (griepprik) of als er groot risico is om het op te lopen (tropische ziektes waarvoor je wordt ingeënt als je op vakantie gaat naar een risicoland) en natuurlijk corona.

Bij zo'n enting krijg je gecontroleerd een heel klein beetje virus in je lichaam. Te weinig om ziek van te worden, genoeg voor je lichaam om het als virus te herkennen en er antistoffen voor te produceren. Wordt je dan daarna een keer besmet met het echte virus, dan heeft je lichaam de informatie voor de antistoffen paraat en kan het virus effectief worden bestreden.

Van elk virus bestaan ontzettend veel variaties. Het verkoudheidsvirus van de ene kleuter is niet altijd hetzelfde als van de andere kleuter. Juist jonge kinderen hebben nog niet die antistoffen en worden dus vaak ziek, bij elk nieuw virus opnieuw.

Volwassenen hebben er veel minder last van als zij zelf vroeger al veel van die virussen gehad hebben. Maar er zijn altijd nieuwe virussen in omloop en die moet je lichaam dus eerst leren kennen.
Toegevoegd op 17 maart 2023 13:21: bron
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
Het is dus heel logisch dat je in eerste instantie vaker ziek wordt als je gaat werken met jonge kinderen. Juist daar krijgen al die virussen kans zich te ontwikkelen tot snottebellen en juist daar worden al die virussen verspreid door samen spelen, hoesten en beperkt handen wassen van de jonge kinderen. Maar net zo logisch is het dus dat je na een tijdje immuun wordt voor al die varianten van die rondgaande virussen en er dus zelf niet meer ziek van wordt. Zolang het gaat om relatief onschuldige virussen (je wordt verkouden, hooguit een paar dagen ziek in bed en dat was het dan) is het prima om jezelf bloot te stellen aan die virussen. Je weerstand wordt er inderdaad groter van. Voor bacteriën geldt een soortgelijk fenomeen. Overmatig vaak handen wassen en alles altijd willen ontsmetten is dus geen goed idee. Daardoor leert je lichaam nooit om zich er zelf tegen te weren.
wilkers
een jaar geleden
Hoe zit het met kruisimmuniteit? Als je met veel virussen kennis gemaakt hebt, kan kruisimmuniteit je (gedeeltelijk) beschermen tegen nieuwe virussen?