Waar komt de dufheid in je hoofd vandaan bij griep, verkoudheid etc. ?

Hoe komt het dat je bij griep, flinke verkoudheid en andere vormen van ziek zijn, zo duf in je hoofd kunt zijn? Simpele dingen vergeten, namen van mensen vergeten, niet kunnen concentreren, geen informatie kunnen opnemen en verwerken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
7.5K

Het beste antwoord

Geen simpel antwoord, omdat het geen enkele oorzaak heeft, maar wél één hoofdverdachte.

Je hersenen zijn 'ontworpen' om op een bepaalde temperatuur, en met een bepaalde hoeveelheid vocht, voedingsstoffen en zuurstof te functioneren. Op het moment dat dit uit balans raakt, dan gaan je hersenen minder goed werken.

Door de koorts is je gehele metabolisme (en dus ook van je hersenen) verstoord, en dat is doorgaans de belangrijkste oorzaak voor dufheid. Je krijg precies dezelfde symptomen als je lang in de zon blijft staan.

Verder kan je minder goed ademen door de slijm, en daardoor wordt je ook duf en slaperig (nét iets minder zuurstof in je bloed: het effect is écht miniem, maar alles weegt mee)

Als je ziek bent, dan krijg je ook vaak dat je minder goed eet en drinkt, en dan moeten je hersenen het 'doen' met minder brandstof. Door de lichte uitdroging wordt je bloed ook iets dikker, en hierdoor krijgen je hersenen (en de rest van je lichaam ook, overigens) iets minder zuurstof en voedingsstoffen. Ook geen dramatisch effect, maar het tikt ook aan.
Trouwens, als je te weinig drinkt, ga je ook minder zweten, en loopt je lichaamstemperatuur verder omhoog, waardoor je nog slechter gaat functioneren, en dat is nogmaals de belangrijkste oorzaak van dufheid.

Als al deze symptomen verergeren, dan komt een punt dat je hersenen helemaal niet meer kunnen functioneren, en dan raak je eerst bewusteloos, en kan je zelfs hieraan dood gaan (bij een temperatuur in je hersenen ergens boven de 44°C, of een tekort aan zuurstof of glucose)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+