Wat is de oorzaak van een incidentele hoge bloeddruk?

Normaal is de bloeddruk zo'n 125/70, maar regelmatig loopt deze tegen de avond op naar 190/100, zonder dat er sprake is van inspanning of stress.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K
SentWierda
3 jaar geleden
Heb je zelf een vermoeden van de oorzaak van de snelle stijging tegen de avond? Bijvoorbeeld zout (zit overmatig in kant-en-klaarmaaltijd) of alcohol of zoute snoep.
Heb je een draagbare monitor gedragen die de bloeddruk gedurende minimaal 24 uur registreert?

Antwoorden (2)

Wat ''men'' DE bloeddruk noemt bestaat niet.
De druk varieert over de hele dag, afhankelijk van de vraag.
Alleen ETEN verlaagt de bloeddruk. Verder is het vrijwel onmogelijk de bloeddruk ergens aan te koppelen.
Hier een registratie van mij, ongeveer elk uur, driemaal achter elkaar gemeten, en de hoogste van de drie genoteerd.
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
Oorzaken kunnen zijn:
te veel zout bij het avondeten
zwaarlijvigheid/overgewicht;
een teveel aan alcohol;
roken;
stress;
weinig bewegen;
drop en zoethout.
Drop en zoethout verhogen de bloeddruk door de ingrediënten zout en glycirrhizine (zoethoutextract) die een directe verhoging van de bloeddruk geeft.
Wellicht, dat je hier enige herkenning krijgt in je dag-gewoonten.