kan je hypofyse beschadigd zijn na een hersenschudding?

Ik heb lage neurotransmitters en die gaan niet omhoog na maanden supplementen slikken

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K
Erna55
3 jaar geleden
Je zegt dat je "lage nuerotransmitters" hebt. Daarom neem ik aan dat er een bloedonderzoek is geweest dat een arts aangevraagd heeft. Bespreek de uitslagen en mogelijke oorzaken met je arts.
tinus1969
3 jaar geleden
Wie heeft de diagnose 'lage neurotransmitters' gesteld en op basis waarvan? Wat voor supplementen slik je?

Antwoorden (1)

Ja, dat kan.
Bij een hersenschudding bijvoorbeeld door een verkeersongeluk of een sportongeval, kan zowel de hypofyse als de hypofysesteel beschadigd raken.
Eén van de eerste hormonen die bij beschadiging van de hypofyse uitvalt, is groeihormoon. Gebrek aan groeihormoon geeft bij volwassenen verlies van spiermassa, toename van buikvet, verminderde botmineraaldichtheid, verhoging van het schadelijke LDL-cholesterol, emotionele labiliteit en depressie. Ook uitval van de geslachtshormonen treedt relatief snel op.
De neurotransmitters (er zijn er vrij veel) maken deel uit van de hormoonhuishouding. Wat er bij jou precies aan de hand is kan je het best bij de specialist vragen (neuroloog of endocrinoloog) na overleg met de huisarts die e kan doorsturen.