Hoe werkt deze erfelijkheids tabel?

Even voor de goede orde, dit geen huiswerkopdracht maar een oefentoets ter voorbereiden van het proefwerk biologie. Ik vraag naar de uitwerking van deze opdracht, om deze en andere vragen beter te kunnen begrijpen. Hulp is dus erg welkom. :)

de opdracht:

Hemofilie is een ziekte bij de mens, die veroorzaakt wordt door het recessieve allel van een gen op het X-chromosoon.
In een bepaalde familie trad deze ziekte al enkele generaties op.
Wanneer in deze familie, de vader lijd aan hemofilie en de moeder noch deze ziekte heeft noch drager is kan de ziekte optreden bij:
A. 50% van de dochters
B. alle dochters
C. 50% van de zonen
D. geen van de zonen

--------------------------------------------------------------------------------
Mijn uitwerking:

Man xy : Hh (heterozygoot, waarbij op het recessieve gen de overdracht
van hemofilie zit)
vrouw xx : HH (homozygoot, zonder hemofilie)

Hh x HH

H H

H HH HH

h Hh Hh

50% hemofilie
50% gezond

Hoe kan ik nu zien hoeveel procent kans de meisjes hebben en hoeveel de jongens hebben om deze ziekte te krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (3)

Hx Hx

Hy. HHxy. HHxy
hx. Hhxx. Hhxx

Hemofilie en geslacht aan elkaar koppelen !!! Alle dochters en geen zonen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een geslachtsgebonden overerving en je krijgt het als je als vrouw TWEE X-chromosomen hebt die dit gen hebben en als man krijg je het als je van je moeder een X-chromosoom krijgt die dit gen heeft waarbij het Y chromosoom van de vader niet meetelt, dit chromosoom heeft helemaal geen genen daarover dus een man heeft aan 1 aangetast gen genoeg om de ziekte te krijgen. Een vrouw is draagster als ze 1 aangetast X chromosoom heeft en geeft het met een kans van 50% door aan haar zoon. Haar dochters zijn weer draagsters (tenzij haar man hemofilie heeft).

De vader in dit verhaal heeft van ZIJN moeder het aangetaste gen gekregen en van zijn vader gewoon een Y chromosoom.

In dit geval (moeder heeft geen enkel X chromosoom wat aangetast is) geeft vader aan zijn zoons niets door (en moeder kan niets doorgeven) en geeft vader aan zijn dochters een fout X chromosoom door dus die zijn draagster.

Er zal dus geen enkel kind ZIEK zijn en alle dochters zijn draagster. Wat is nu het goede antwoord als de antwoorden gingen over zieke kinderen: antwoord d, geen enkele zoon.

Toegevoegd na 11 uur:
Door al jouw Htjes kun je niet meer zien wat x en y is. beetje lastig omdat je nu niet ziet of je het over jongetjes of meisjes hebt.

Beter is:

Man: Xy (X is het aangetaste chromosoom)
Vrouw xx

Mogelijkheden: Xx Xx yx yx

Uitkomst: jongens allemaal gezond, meisjes allemaal gezond MAAR draagster.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ziekte is X gebonden en recessief

Moeder heeft twee normale XX, want noch ziekte, noch drager.
Vader is XY , heeft ziekte.

Alle dochters krijgen X van vader en X van moeder. Dus 'afwijkend' gen van vader en 'gezond' gen van moeder. Omdat ziekte X gebonden is, maar recessief, zijn alle dochters drager.

Alle zonen krijgen gezonde X van moeder en Y van vader.
Omdat ziekte X gebonden is en ze Y van vader krijgen, zijn ze gezond en geen drager.

Toegevoegd na 6 minuten:
XX - xY (kleine x = X met afwijkend gen, recessief)

Xx XY Xx XY (de kinderen)

Toegevoegd na 9 minuten:
Handig om te doen: kleine x bij recessief en bijvoorbeeld rode X of iets anders dat opvalt bij een dominante overerving. Dan zie je het meteen!