Is chronische Auto Immuun Hepatitis besmettelijk?

Er zijn velerlei varianten van Hepatitis, waarvan sommige besmettelijk. Hoe ziet dat met Chronische Auto Immuun Hepatitis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.8K

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet besmettelijk. Auto-immuun hepatitis (AIH) is een ziekte waarbij de lever ontstoken is doordat het afweersysteem zich - om onbekende redenen - tegen de lever richt.
Het is bekend dat veel AIH patiënten en mensen die lijden aan andere auto-immuunziekten (zoals b.v. reuma, S.L.E., auto-immuun schildklierontsteking etc.) een bepaalde overeenkomst hebben. Het immuunsysteem (afweersysteem) van deze mensen reageert veel heftiger en laat zich dan minder goed afremmen. Echter, lang niet alle mensen met een dergelijke aanleg ontwikkelen een auto-immuunziekte. Infecties, met name veroorzaakt door virussen, zouden de prikkel kunnen zijn die het proces in gang zetten, maar ook bijvoorbeeld stressfactoren zouden een rol kunnen spelen. Wellicht kunnen ook geneesmiddelen deze reactie in gang zetten.
AIH is een zeldzame ziekte, die wereldwijd voorkomt. De incidentie is ongeveer 170 patiënten op 1 miljoen inwoners in Noord-Europa. In Nederland zijn er tussen de 2500 en 3000 patiënten. Ongeveer 80-90% van alle patiënten is vrouw.
Amadea