Is niezen in je armholte schoner dan in je hand?

Men vindt niezen in je arm holte schoner dan in je hand. Op zich snap ik dat wel als je ff later iemand een hand wilt geven. Maar wordt je hand véél viezer wat betrefd bacterien? Is je palm hand gedurende de dag al niet een broedplaats voor bacterien?
Zelf vind ik niezen je mouw viezer, want dan zit je met snot op je mouw tijdens een vergadering ofzo....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niezen in een zakdoek is een goed alternatief :)

Het beste antwoord

Als iemand in zijn hand niest of hoest en dan iemand een hand geeft, geef je zo de bacterien/virussen door. Als je in je elleboogholte hoest of niest heb je dat niet. Verschil is wel dat je je handen kan wassen maar je shirt verwisselen is lastiger. Maar zolang je je shirt daar niet aanraakt kan het ook niet veel kwaad.

Dus, als je van plan bent meteen je handen te desinfecteren dan kan je beter in je hand niezen, anders is je elleboogholte beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zou het gekker vinden als iemand in zijn armholte niest dan in zijn handen. Als er echt mega veel snot/slijm mee komt is dat op geen een plek toch fijn, lijkt me?

Met je handen kan je in ieder geval snel afvegen en je handen wassen erna? Anders heb je de mogelijkheid dat er slijmpjes bij je armholte/mouw etc. zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
absoluut. Want met je hand raak je veel andere dingen aan.En daar komt dan het snot of de restanten dan ook op. Ik geef vreemden ook nooit 'n hand . Want ze zitten soms tot aan hun elleboog in hun neus ook .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...of hun kruis te krabben!
:P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk geval van smetvrees.
Daar zou ik wat aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen die hun handen weleens wassen.
Het gaat om de bacteriën die jij verspreidt. Als je in je hand niest, en daarna iemand een hand geeft, of even met je handen op een tafel leunt, of tijdens de lunch het melkpak oppakt, enzovoort, dan verspreid je de bacteriën die je in je hand hebt geniest.

Nies je in je armholte, dan verspreid je de bacteriën niet over alles en iedereen waarmee je in aanraking komt.

Hierbij gaat het natuurlijk alleen om een "droge" nies, waarbij je misschien wat druppeltjes verspreidt, maar geen snot. Snot komt trouwens uit je neus, en niezen doe je door je mond.

Mocht je zó verkouden zijn dat er een beetje snot uit je neus komt tijdens het niezen, dan kun je beter een papieren zakdoekje nemen. Daarna wel je handen even wassen.
13 jaar geleden
Bij niezen schijn je vooral ook een wolk fijne druppeltjes te verspreiden die wel een meter ver komt (of meer) als je niets voor je gezicht houdt. In dat opzicht denk ik dat beide voldoen al denk ik dat je met je hand voor je gezicht meer tegenhoudt. Maar daarna is je hand wel besmet. Nu zitten op handen altijd wel bacteriën en die draag je VOORAL aan andere over bij handen schudden als je natte handen hebt maar enige overdracht heb je altijd.

Een berucht biochemie experiment is dat een deurknop wordt ingesmeerd met een microorganisme, persoon 1 pakt dan de deurknop beet en geeft daarna persoon 2 een hand. persoon 2 geeft persoon 3 een hand enz enz

tot slot drukt iedereen zijn hand op een agarplaatje en zet dit in een stoof zodat het microorganisme zich kan ontwikkelen ALS het op de handen zat.

Uit die test bleek dat het minimaal 10 (!!!!) handen ver kwam.

Gelukkig kunnen we dus heel wat hebben al moet ik zelf zeggen dat ik het ook niet zo fris vind als iemand eerst breed in zijn handen niest en daarna mij een hand wil geven. Ik nies om die reden (als er geen optie is tot handen wassen) vaak ook even in mijn elleboogholte.

Bij niezen zou er eigenlijk (gelukkig) geen snot mee mogen komen anders heb je in ALLE gevallen toch een probleem zonder zakdoek
13 jaar geleden
Als je niest in je armholte en je mouw wordt wat vies, heb je er enkel zelf last van. Als je in je hand niest verspreid je daarna wel een hoop bacterien, en daar hebben vele anderen last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de aflevering van mithbusters wel maar je handen wassen is makkelijker dan ve elleboogholtes

Toegevoegd na 12 uur:
Móet mythbusters zijn natuurlijk
WWW.discovery.com