Moet ik bang zijn voor de resistente tuberculose in India?

Ik ben nu al bang dat hij hierheen komt!

Toegevoegd na 8 minuten:
Aan de andere kant, een expert zei dat na 2 jaar we wel een
Tegenmiddel hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Het lijkt mij niet. Waarom zou je daar bang voor zijn? Ga je binnenkort naar India of ken je iemand die binnenkort uit India terugkomt? Als beide antwoorden "nee" zijn, dan hoef je je nergens zorgen over te maken. We zijn immers allemaal op de basisschool getest op TBC en in principe is er geen open tuberculose meer in Nederland. Soms duikt het nog wel op, maar dan wordt het heel snel en professioneel aangepakt. De medische wereld is hier heel alert op en ik vermoed dat men allang bezig is om een geneesmiddel te creëren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt je overal bang voor maken, maar op het ogenblik denk ik dat je een grotere kanshebt op een verkeersongeluk dan op besmetting van die bacterie. Dus nee, niet bang zijn
12 jaar geleden
Lang niet iedereen die in aanraking komt met een lijder aan open tuberculose raakt besmet. Zeker als er een goede hoestdiscipline wordt toegepast dan is dat gevaar een stuk minder. Als je toch besmet bent dan hoeft de ziekte nog niet uit te breken maar is het wel verstandig dat je behandeld wordt. Bij de resistente vorm is men uiterst voorzichtig en word je in quarantaine behandeld met speciale medicijnen, in ieder geval zolang er het geringste gevaar van verspreiding bestaat. Als de tuberkelbacil ook resistent tegen die antibiotica wordt kan daar niet meer mee behandeld worden.

Die deskundige kan gelijk hebben maar in het algemeen gesproken zijn resistente micro-organismen een groot probleem, niet alleen bij tbc. Mogelijk dat andere middelen dan antibiotica een rol gaan spelen. Er zijn bijvoorbeeld resultaten geboekt met statines, cholesterolverlagers, als ontstekingsblokkers bij sommige infectieziekten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat men wel altijd voorzichtig moet zijn! Maar voorzichtig zijn is heel wat anders dan bang zijn. Angst hebben werkt alleen tegen je, voorzichtig zijn is het meeste en verstandigste wat je kunt doen. Er zijn zoveel dingen waar je bang voor kunt zijn die men niet in de hand heeft. Je moet niet bang zijn, ellende, ziektes en dood horen nou eenmaal ook bij het leven. Je moet dus voorzichtig zijn daar waar het nodig is en dapper zijn daar waar het nodig is.