Heb ik aambeien?

Als ik aan m'n anus voel voel ik aan die rand dikke bobbels, ze voelen niet heel hard, en jeuken niet en doen geen pijn. Maar ik heb nog nooit van die dikke bobbels gevoeld daar....

Kan je ook aambeien hebben zonder de symptomen van jeuk en pijn?

En mocht dit aambeien zijn, kan ik dan direct naar de apotheek of moet ik langs de dokter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Antwoorden (2)

Bedoel je dat je aan de buitenkant van je anus bobbels voelt? Dat zouden inderdaad uitgezakte aambeien kunnen zijn, maar het kan ook een slijmvliesprolaps zijn, een verzakking van het slijmvlies van de endeldarm, of nog weer iets anders. Zeker wanneer je geen typische klachten hebt die je verwacht bij aambeien, is de (huis)arts de enige die hier uitsluitsel over kan geven.

Bij de apotheek kun je wel aambeienzalf halen, daar hoef je niet per se voor naar je huisarts. Maar wat zo'n zalf doet, is vooral de symptomen van jeuk en branderigheid verlichten. Aan eenmaal uitgezakte aambeien, doe je niets met zalf. Die moeten behandeld worden door een arts, bijvoorbeeld door middel van scleroserende injecties waardoor ze verschrompelen en weer naar binnen trekken, of door middel van rubber band ligatie, waarbij elastiekjes worden geplaatst rondom aambeien of verzakt slijmvliesweefsel, zodat het overtollige weefsel afsterft en vanzelf naar buiten komt. Als je geen klachten hebt, is dat echter niet direct noodzakelijk. Houd wel in de gaten of het niet erger wordt. En als je twijfelt wat het kan zijn, ga dan sowieso naar je huisarts. Zalf gebruiken is dus niet zinvol als je geen klachten hebt van jeuk of pijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raad de dokters eens aan ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen antwoord.