Hoe hoog is de bloeddruk van iemand met hypertensie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat valt niet te beantwoorden. Hoger als normaal. Maar het verschilt per persoon en per x.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ik heb gemerkt dat de ene arts daar ook wat anders in is dan de andere.

Antwoorden (4)

Als na een aantal metingen over langere periode de onderdruk boven de 100 is, wordt dat hypertensie genoemd
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De bovendruk wordt ook meegeteld al is de onderdruk van meer belang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De afgelopen jaren wordt er juist helemaal niet meer gekeken naar de onderdruk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij gemeten boven/onderdruk bij volwassenen spreekt men vanaf >140mm Hg en/of >90 mm HG van hypertensie. Deze grenzen zijn "unaniem".
Wel of geen medicamenteuze behandeling het hangt af van diverse factoren, en verschilt van peroon tot persoon. Is er beoordeling van de (huis)arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie dat er weer een paar letters zijn weggevallen: Wel of geen medicamenteuze behandeling hangt af van diverse factoren, en verschilt van persoon tot persoon. Het is ter beoordeling van de (huis)arts.
paulus811
10 jaar geleden
De letterlijke woorden van mijn huisarts 4 jaar geleden waren 'bij een onderdruk tussen 90-100 hou ik je in de gaten, boven de 100 voor langere tijd gemeten is medicijnen' . Op die opmerking is mijn antwoord gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@paulus, dat klopt helemaal. Maar vanaf 90 mm HG spreekt men van hypertensie. Uw huisarts houdt uw onderdruk druk dus vanaf 90 in de gaten.
Men spreekt voor volwassenen van hypertensie bij:
een bovendruk (systolische bloeddruk, SBD) van 140 mmHg (18,5 kPa),
of hoger,
en/of
een onderdruk (diastolische bloeddruk, DBD) van 90 mmHg (12 kPa) of hoger.
De 140/90 mm Hg grens is "unaniem".)

Toegevoegd na 6 minuten:
Vanaf deze waarden spreekt men van hypertensie. De vraag hoe hoog de waarde is van de bloeddruk van een persoon bij wie de hypertensie is gediagnostiseerd kan een leek niet beantwoorden. Dat dient men aan de (huis)arts te vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Normaal boven de 120 maar je moet uitgaan van de leeftijd stel je bent 30 dan is en bovendruk van 130 normaal maar dit ligt ook aan de normale waarden van dit persoon
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog niet zolang geleden is er een nieuwe standaard cvrm uitgekomen, dit is de richtlijn die is over de bloeddruk gaat. Volgens deze standaard wordt er gesproken van hypertensie als de bovenstuk boven de 140 mmHg is. Dit is als je uitgaat van een meting bij een dokter.
Bij een 24-uurs meting is de bovengrens 135 mmHg. Als u zelf meet ligt de grens al bij 130 mmHg.

Deze waardes gelden voor iedereen boven de 18 jaar. Ouderen (vanaf een jaar of 80) zijn een uitzondering. Bij hen mag een druk tot ongeveer 160 mmHg geaccepteerd worden.

Alle andere waardes zijn verouderd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U verwart de definitie Hypertensie met de richtlijnen voor behandeling.
Cardiovasculair risicomanagement (kortweg Cvrm). In het Cvrm van
1 februari 2013 staan richtlijnen en aanbevelingen die de zorgverlener dient te hanteren bij zorgverlening aan mensen met hart- en vaatziekten (HVZ) en/of aan mensen met een verhoogd risico daarop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor, ik verwar niets.
De standaard handelt inderdaad over de behandeling van mensen met een verhoogd risico op hart en vaatziekten. Een belangrijke risicoverhogende factor is de hypertensie en dus staat deze gedefinieerd in de standaard. Hypertensie is namelijk een waarde boven de streefwaarde; deze staan vermeldt in tabel 1 in de standaard. Dit is dan ook meteen de enige aanvaarde definitie van hypertensie. De rest van de standaard gaat vervolgens over of die hypertensie (en evt andere factoren) dan behandeld moet worden. Overigens is het erg makkelijk om minnetjes uit te delen, maar ik zie bij uw antwoord geen bronvermelding. Ik zou toch minstens willen weten waar u uw informatie vandaan haalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was op 4 september jl. aanwezig bij het cardiologen congres te Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus?
95-98% van alle mensen met hypertensie worden behandeld door de huisarts en dus lijkt het me logischer om de huisartsen richtlijnen te volgen. Deze zijn overigens opgezet samen met cardiologen.
Cardiologen zien alleen de zeer gecompliceerde patiënten; dat er dan andere regels gelden wil ik wel aannemen, maar die gaan dus op voor een minderheid van de mensen.
De enige reden om de onderdruk te meten, is in te zien of een er geen sprake is van een maligne hypertensie. Nou ja, naast de historische redenen dan.