Vriendin uit buitenland hier voor enkele maanden, nu ziek maar geen NL verzekering. Waar naar de dokter en wat kost het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
10.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als zij in het buitenland wel verzekerd is, wordt dat vanuit daar betaald, heeft ze geen ziektekosten, maar wel een reisverzekering dan kan ze het daar proberen te verhalen.

Antwoorden (4)

Ik heb destijds hetzelfde probleem gehad in Argentinie. Ik had een dokter nodig.
Ik heb het consult ter plekke moeten betalen en heb de rekening na thuiskomst doorgestuurd naar de zorgverzekering.
Het deel dat de zorgverzekering niet vergoed heeft, heb ik terug gekregen van de reisverzekering.

Zo'n constructie zal je vriendin ook toe kunnen passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mag er toch vanuit gaan de ze in het buitenland een verzekering heeft hiervoor. kan ze misschien even contact opnemen met de verzekering. Anders gewoon naar een huisarts en dat zal wel geld kosten als ze niet verzekerd is maar niet meer dat € 100
12 jaar geleden
als wij in nederland zijn en wij hebben een arts nodig, geef ik hun mijn verzekeringsgegevens van italie,en ik betaal niets, de kosten worden direct daar verhaald..
het enige wat ik dan wel zelf moet betalen zijn de medicijnen..maar als weer terug ben in italie declareer ik deze weer bij mijn verzekering hier!..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haar eigen zorgverzekering moet hiervoor opdraaien. Ook al is deze in het buitenland verzekerd.
Enige nadeel is dat je consulten misschien voor moet schieten, net als medicijnen. Ook vergoed haar eigen zorgverzekering (afhankelijk van haar verzekeringen in haar land) meestal wat in haar land voor dat consult staat (een gebroken been kost in Nederland bijvoorbeeld €1000,- dus zou er in het buitenland €2000,- vergoed worden). Maar deze afspraken verschillen per land. Veelal kun je een restant bedrag op je reisverzekering claimen.

Ik hoop dat het duidelijk omschreven staat want het is nogal complex om uit te leggen, maar anders wil ik graag nog een aanvulling plaatsen over enige onduidelijkheden.