Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Vriendin uit buitenland hier voor enkele maanden, nu ziek maar geen NL verzekering. Waar naar de dokter en wat kost het?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb destijds hetzelfde probleem gehad in Argentinie. Ik had een dokter nodig. Ik heb het consult ter plekke moeten betalen en heb de rekening na thuiskomst doorgestuurd naar de zorgverzekering. Het deel dat de zorgverzekering niet vergoed heeft, heb ik terug gekregen van de reisverzekering. Zo'n constructie zal je vriendin ook toe kunnen passen.

Ik mag er toch vanuit gaan de ze in het buitenland een verzekering heeft hiervoor. kan ze misschien even contact opnemen met de verzekering. Anders gewoon naar een huisarts en dat zal wel geld kosten als ze niet verzekerd is maar niet meer dat € 100

als wij in nederland zijn en wij hebben een arts nodig, geef ik hun mijn verzekeringsgegevens van italie,en ik betaal niets, de kosten worden direct daar verhaald.. het enige wat ik dan wel zelf moet betalen zijn de medicijnen..maar als weer terug ben in italie declareer ik deze weer bij mijn verzekering hier!..

Haar eigen zorgverzekering moet hiervoor opdraaien. Ook al is deze in het buitenland verzekerd. Enige nadeel is dat je consulten misschien voor moet schieten, net als medicijnen. Ook vergoed haar eigen zorgverzekering (afhankelijk van haar verzekeringen in haar land) meestal wat in haar land voor dat consult staat (een gebroken been kost in Nederland bijvoorbeeld €1000,- dus zou er in het buitenland €2000,- vergoed worden). Maar deze afspraken verschillen per land. Veelal kun je een restant bedrag op je reisverzekering claimen. Ik hoop dat het duidelijk omschreven staat want het is nogal complex om uit te leggen, maar anders wil ik graag nog een aanvulling plaatsen over enige onduidelijkheden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100