Wat is het verschil tussen een pandemie en een epidemie?

Als er sprake is van een pandemie of epidemie worden veel mensen getroffen door een bepaalde ziekte. Maar wat is dan het verschil? Worden er bij de een meer mensen besmet dan de ander? Of zit het verschil misschien in het soort ziekte (bijv. veroorzaakt door een bacterie of virus)?

6.5K
SentWierda
3 jaar geleden
Er zijn drie varianten:
endemie: een besmettelijke ziekte op plaatselijk/regionaal niveau;
epidemie: een besmettelijke ziekte in 1 of meer landen;
pandemie: een besmettelijke ziekte wereldwijd.

Antwoorden (2)

De omvang.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een epidemie (Grieks: epidémios, wat betekent: "over de (gehele) bevolking") is een verschijnsel dat meestal in ongunstige zin optreedt in een kleiner of groter gebied van mens of dier. Het begrip wordt in het bijzonder gebruikt wanneer een ziekte in een grotere frequentie dan normaal voorkomt.
Een pandemie is een epidemie op wereldwijde schaal. Het woord is afkomstig uit het Grieks: παν (pan) betekent geheel, δῆμος (dêmos) betekent volk.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) kan een pandemie ontstaan wanneer aan de volgende drie eisen is voldaan:
- het opkomen van een ziekte die nieuw is voor de populatie
- de ziekte infecteert mensen en veroorzaakt zware klachten
- de ziekte verspreidt zich gemakkelijk onder de bevolking
Een ziekte die wijd verspreid is of veel mensen doodt is niet meteen een pandemie; de ziekte moet ook infecterend zijn. Zo is kanker bijvoorbeeld wel een ziekte die veel doden veroorzaakt, maar wordt niet als een pandemie gezien omdat deze ziekte niet overgedragen kan worden.
SimonV