Hoi ik heb op allebei de nieren een microlithiase en een verdikte hypoechogene cortex.Is dit erg?

Op de echo was een microlithiase te zien op beide nieren en een verdikte hypoechogene cortex linkernier.Heb geen infectie ,geen waternier .nierfunctie is goed nu.Wat zou dit kunnen betekenen .Is dit ernstig?Binnen een maand heb ik een afspraak bij de uroloog.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Moniasarghini, Microurolithiasis is de vorming van kleine nierstenen, die kunnen variëren in hun structuur. Alleen de uroloog kan uitleg geven, die alleen kent aan de hand van de echo de structuur.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.dokter.nl/forum/nieren-blaas-urine/1730165-nieren-8/
je hebt hier ook nog geen echt gericht antwoord gekregen, behalve dan een verwijzing naar een vertaalde pagina
https://nl.mymedicalmembership.com/mikrourolitiaz-chto-jeto-takoe.html

Antwoorden (1)

Als je over een maand een afspraak hebt, maak je geen zorgen.
Indien de echo reden tot paniek gaf, had je een spoedafspraak gekregen. Dan laten ze je geen maand lopen.

Waarschijnlijk heb je een echo gehad (buiten het ziekenhuis) om de urinewegen verder te bekijken. Misschien heeft de huisarts deze zelfs aangevraagd.
Natuurlijk kun je eerder een afspraak maken met je huisarts om je gerust te laten stellen.

Ik ga je nu in Jip en Janneke taal zeggen wat je al kunt opmaken uit deze woorden.
Een microlithiase wil zeggen dat op beide nieren een klein niersteentje was te zien.
Micro betekent klein.
Deze steentjes zitten in de nieren. Heel veel mensen hebben dat. Hele kleine steentjes kun je zelfs uitplassen. Maak je hier dus geen zorgen om.

Hyperechogene wil zeggen dat ze voornamelijk op die plek wit zagen. Een echo wordt door golven afgebeeld van wit tot zwart en alle tinten grijs die er tussen zitten. Wit of zwart is per definitie niet goed of slecht. Het kan zelfs dat de golven niet goed worden weergegeven door meer of minder lichaamsvet.

Cortex wil zeggen dat dat wit te zien was rond iets, een orgaan. De echo gaf dus een dikkere witte afbeelding rond de linkernier. Het kan zijn dat de linkernier wat dikker was of dat de afbeelding met meer wit werd weergegeven.

Maak je er echt niet te druk om. Ga anders nogmaals eerder langs de huisarts.

Wat ik nu zo lees, vind ik niet schrikbarend.
Alle functies zijn goed. Kleine steentjes zijn geen probleem. De hyperechogene cortex hoeft niks te betekenen te hebben, maar kan wel iets zijn. Je hoeft pas over een maand naar de uroloog.

Succes!