Kan het kloppen dat het een zeer slecht hooikoortsjaar is voor hooikoortslijders? Dat dacht de apotheker.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb zelfs een pufjesding gekregen. Nog nooit zo benauwd gehad.

13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Op link onder van een Belgische (overheids)website over pollenallergieën vind je veel informatie, vooral bij de FAQ

Het weer, waar je woont (welke allergenen in de buurt zijn of je aan de kust woont), voor welke bomen / grassen je allergisch bent (of inmiddels ook bent geworden). En voor mij ook nieuw:
dat bomen sterker allergene en minder allergene jaren kennen.

Allemaal redenen waardoor de één sterker en de ander minder allergisch zou kunnen zijn.

Hier een deel van de tekst van de betreffende website:

Het gemeten aantal stuifmeelkorrels en schimmelsporen wordt voornamelijk beïnvloed door de weersomstandigheden: dit zowel bij het vormen van de bloeiwijzen (voor sommige winterbloeiende bomen al in de zomer) als bij het vrijzetten van het stuifmeel (regen doet het stuifmeel uit de lucht neerslaan). Bovendien bestaat er het fenomeen “fysiologische cyclus” bij de bomen. Hierbij wordt een jaar van sterke stuifmeelproductie (dikwijls ook een jaar met sterke vruchtproductie) meestal gevolgd door een of meerdere jaren van zwakke productie.

Bovendien is een sterk jaar voor een bepaalde boomsoort niet noodzakelijkerwijze een sterk jaar voor een andere boomsoort, zelfs al bloeien beide soorten in dezelfde periode van het jaar.

Ook voor de detectie van nieuwe allergenen, die bijvoorbeeld onder invloed van de klimaatverandering zouden opduiken, dient deze surveillance verder gezet te worden.

Toegevoegd na 47 seconden:
Zelf heb ik dit jaar minder last (tot nu toe).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het jaar is pas voor een kwart voorbij. dus ik weet niet of de apotheker ook een glazen bol heeft?
Hooikoorts is een overgevoeligheid voor bepaalde bloeiende planten, grassen of bomen. Het kan zijn dat door weersomstandigheden die planten etc heviger of langer bloeien, waardoor hooikoortspatienten er meer last van hebben. Maar ik zie niet hoe die apotheker dat nu al kan weten voor de rest van het jaar.
Een van de kinderen heeft hooikoorts, en flink ook, maar tot nu toe heeft hij nog geen last.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen. Mijn man heeft er momenteel ook erg veel last van, meer dan andere jaren heb ik het idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het voorjaar droog en warm is, zien wij hooikoortslijders af. En dat is nu het geval, en dat is de laatste paar jaar al zo geweest. Berkenpollen zijn voor veel mensen de boosdoener.

Kijk op onderstaande link voor actueel pollennieuws.

Toegevoegd na 4 minuten:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt helaas.. Ik krijg immunotherapie, een prikkuur van 3-5 jaar tegen hooikoorts. Ik merk dat ik er nu ook erg veel last van heb.. Sterkte..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn ervaring is dat ik er tot nu toe nog minder last van heb als vorig jaar! Maar om dit goed te voorspellen kan volgens mij niet, ook het is voor iedereen verschillend natuurlijk