Zie je bij clusterhoofdpijn dezelfde "karteltjes" bij een aanval zoals bij migraine?

Bij migraine schijn je bij een aanval "karteltjes" te zien en je zicht word slechter (dit heb ik opgevangen).
Zien mensen met clusterhoofdpijn ook deze "karteltjes" en hebben hun hoofdpijn aanvallen ook invloed op hun zicht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
3.4K

Antwoorden (4)

Bij migraine kun je inderdaad (zwarte) vlekken/flitsen zien voor je ogen. Karteltjes heb ik nog nooit gezien;-) Maar heel goed mogelijk dat iemand dat wel ziet. 't Is natuurlijk ook maar niet hoe je het omschrijft. Het verschilt nl. per persoon. Hierdoor heb je uiteraard een slechter zicht. Vermindering van zicht is niet een symptoom van Clusterhoofdpijn. Zie onderstaande link voor de symptomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die "karteltjes" zie je bij oog migraine maar dan heb je geen hoofdpijn, alleen die karteltjes.
Dit weet ik omdat ik dit zelf heb en dat van de oogarts heb gehoord.
En het is inderdaad erg vervelend. Als ik het krijg in de auto moet ik echt stoppen want je ziet alles heel wazig.
Van mensen met clusterhoofdpijn heb ik dit nog niet gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan inderdaad voorkomen als alleen "oogmigraine", maar bij veel mensen volgt na de "karteltjes"de "hoofdpijnmigraine".
Clusterhoofdpijn is aan migraine verwant; hoewel het zien van 'karteltjes' niet als standaard symptoom genoemd wordt, kunnen de symptomen van persoon tot persoon verschillen.
De meest voorkomende verschijnselen zijn:

- Een scherpe, stekende pijn aan één zijde van het hoofd, meestal rond de slaap.

- Uitstraling van de pijn naar het oog, boven het oor, bovenkaak en nek.

- Verstopte neus aan de pijn-zijde.

- Tranend oog, ook aan de pijn-zijde.

- Verkleining van de pupil aan de pijn-zijde.

- Verhoging van lichaamstemperatuur.

- Verhoogde bewegingsdrang.

- Verhoogde spierspanning, wat leidt tot extreme vermoeidheid na de aanval.

Wanneer je pupil verkleint bij een aanval heb je wel last van het licht (zoals migrainepatienten), maar dat hoeft dus niet bij iedereen voor te komen. Dus invloed op het zicht van de patient komt niet per se bij iedere persoon voor die lijdt aan clusterhoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat iemand "schijnt" te zien,
heb je opgevangen.

Dit is wel heel wazig.

Niet iedereen met migraine ziet karteltjes.
Niet iedereen met migraine heeft dezelfde symptomen of voelt hetzelfde of ervaart hetzelfde.

Datzelfde geldt voor clusterhoofdpijnen.

Dat zijn allemaal heel persoonlijke ervaringen.

En dat maakt diagnose nu juist zo ingewikkeld.

Veel te ingewikkeld voor een site als deze.