Wie kan er mij wat vertellen over de Moerdijk brand?

Ik moet een presentatie maken over de Moerdijk brand. Waarin een mening centraal staat. Heeft iemand een mening met 3 argumenten? En gewoon wat informatie over de brand? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult je huiswerk zelf moeten maken.
Google maar eens op moerdijkbrand en je komt een heleboel artikelen tegen.
Daar haal je uit wat jij belangrijk vind en wat jij in je presentatie wilt vermelden.
Dat kunnen wij niet voor jou doen. Ook kunnen wij niet een mening voor jou hebben.
Die heb je zelf of die heb je niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal gelijk stippel! een grote vette +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was ik niet, maar ik ben het ook helemaal met Momo eens. Tjongejonge. Heeft iemand een mening voor mij. Hilarisch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je vertellen,dat als je de betreffende krantenpagina's opslaat over die brand,dat je daar heel wat informatie kunt opdoen! Waar was je trouwens, toen die brand plaats vond?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je vertellen dat ik het niet was :)
Ik sluit me volledig aan bij Momopoyolo. Jammer dat het geen antwoord was, je had een vette plus gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was een antwoord!
Maar het mocht niet als zodanig,
dus verplaatst naar reacties. Soi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je eigen mening onderbouwd met drie argumenten zul je dus ECHT zelf moeten formuleren, Monique. Gewoon even iets er over lezen en je vindt er vanzelf iets van.
Plusje voor momo.

Antwoorden (5)

Informatie over de brand vind je in een hele hoop krantenartikelen/nieuwsberichten:

In het Brabantse Moerdijk woedt sinds woensdagmiddag kwart voor drie een zeer grote brand in chemicaliënbedrijf Chemie Pack aan de Vlasweg. Vanwege de rookontwikkeling is voor Zuid-Holland Zuid de hoogste alarmfase afgekondigd.
De brand woedt woensdagavond rond half acht nog voort. Volgens een politiewoordvoerder is het vuur beheersbaar, maar onder controle is de brand nog niet.

De vlammen slaan nog steeds uit de bedrijfspanden. Honderdvijftig brandweerlieden bestrijden de vuurzee. Inmiddels is het gaan regenen.

Er hebben zich meerdere explosies voorgedaan op het terrein. Het gaat om ontplofte opslagtanks.

Het pand van Chemie Pack en het aangrenzende bedrijfspand van Wärtsilä, waarnaar de brand was overgeslagen, moeten volgens de brandweer als verloren worden beschouwd. Volgens hem sloeg het vuur over doordat brandende vloeistof naar het bedrijf stroomde.

Etc. etc. Maak er zelf in jouw woorden een informatief verhaal van. In de onderstaande link staat nog veel meer. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees er zelf het een en ander over na. B.v. gewoon op nu.nl
In het oog springende zaken zijn uiteraard
-de oorzaak
-gevolgen voor de volksgezondheid
-om welke stoffen gaat het. (als je scheikunde op school hebt kan je eens bekijken welke reacties deze stoffen met water geven)
-de voorlichting
-reacties van omwonenden.

Veel succes
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ klopt!
De gegevens van de chemicalien die verbrand zijn zijn niet echt nuttig. De chemische verbindingen reageren onder invloed van zuurstof en hitte namelijk tot andere verbindingen en het is niet na te gaan hoeveel zuurstof en warmte is gevormd bij de brand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik niet met je eens zijn. Er zal in de lucht een hoop rotzooi zijn en dat komt nu met de neerslag naar beneden, opgelost in water, zoals H2SO4 (zwavelzuur)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yumaindia: zolang we niet weten WAT er de lucht in is gegaan, kan niemand daar wat zinnigs over zeggen lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nu weet je wat er stond en nu? Voelen mensen zich er zieker of beter door denk je? Wat er stond is rommel, helemaal mee eens maar dat is niet perse in de lucht gekomen.
Informatie over die brand kun je overal vinden, dus doe zelf je best.
Wat de mening betreft: denk aan dingen als:
- de bedrijfsbrandweer was wel/niet goed toegerust
- de regio reageerde op tijd/te laat
- de informatievoorziening was wel/niet voldoende
- dergelijke industrie mag wel/niet in de buurt van bewoning staan
Enzovoorts. Zat dingen te bedenken, dus zet 'm op en succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn zoon moest de dag erna daar werken ,het hele verhaal is wat opgeblazen .er zijn geen chemische collommen ontploft ,wel vaten met olie en vrachtwagens ,het is niet zo dat alles plat lig ,al leek het wel zo op tv (vond ik ook)maar hij heeft gewoon zijn werk kunnen doen.