Waarom krijgt mijn opa geen sonde voeding en vocht infuus?

Mijn opa is 75 jaar en is terminaal. Hij ligt nu ruim een week in een speciaal bed in de woonkamer omdat hij nog amper kan functioneren.
Hij vertoont alle symptomen van iemand die aan het sterfen is. Donkere urine, droge lippen, moeilijke kunnen slikken, pijn in het lichaam, spier spasme, koud, rillen, amper kunnen praten en brabbelen, weinig contact, etc.
Deze symptomen komen erg overheen met iemand die is uitgedroogd en sterft van de honger.

De artsen zeggen dat hij geen kwaliteit van leven meer heeft. Waarom krijgt hij dan geen sonde voeding en vocht infuus? Drinken zelf gaat met een rietje maximaal 0,5 liter per dag.

Uit bed kan hij niet komen. Hij is echt op.

Waarom krijgt hij geen sonde en infuus en word hij aan zijn lot overgelaten? Waarom iemand eigenlijk laten dood gaan aan de gevolgen van amper eten en drinken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K
ronron1212
6 jaar geleden
Bespreek dat met de arts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien wil opa dat niet meer.
Sterkte met dit.

Antwoorden (1)

hij vertoont niet alleen de verschijnselen van sterven, hij is echt aan het sterven. En ja het is hard om iemand te verliezen waar je van houdt, maar het is nog erger om hem lang te zien lijden. en dat gebeurt als hij een infuus krijgt. Zijn leven wordt verlengd, maar is dat ook een leven waar hij blij van zou worden?
Praat er eens over met je ouders, die zullen vast wel meer weten dan ze je (willen) vertellen. Die hadden hun(schoon)vader vast ook nog heel lang bij zich willen houden, maar soms kan dat niet, en moet je een weg kiezen die niet fijn is.
sterkte de komende dagen

Toegevoegd na 9 minuten:
Misschien heeft je opa ooit zelf aangegeven dat hij geen infuus meer wilde als hij terminaal zou worden

Toegevoegd na 15 minuten:
je opa wordt echt niet aan zijn lot overgelaten, al lijkt dat voor jou wel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
svetivlas
6 jaar geleden
Als een hond zwaar gewond of ongeneeslijk ziek is, krijgt hij een spuitje om vredig in te kunnen slapen. Bij opa hoeft dat dan niet dus, want die laten we gewoon doodgaan van de honger.
Word je dan niet aan je lot overgelaten?
Computoon
6 jaar geleden
Nre. Alsof een spuitje geven om iemand dood te laten gaan menselijk is... Dat is nog steeds geen gewoon medisch handelen. Als iemand naar verwachting binnen twee weken overlijdt, kan besloten worden om hem een slaapmiddel te geven en een pijnstiller. De patient ervaart dan geen lijden meer, zijn bewustzijn is verlasgd. Hij zal overlijden maar dat is geen gevolg van dit normale medisch handelen, dat was toch al gebeurd. En nee, je wordt dan niet aan je lot overgelaten want de patient wordt voortdurend begeleid.
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik vraag me af: waarom geen palliatieve sedatie?